Roos op bezoek, stemmen en het einde komt in zicht - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Roos op bezoek, stemmen en het einde komt in zicht - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Roos op bezoek, stemmen en het einde komt in zicht

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

04 Juni 2014 | Zweden, Saltsjö-Boo

Lieve allemaal,

Jaja, alwéér een maand voorbij!! Dit zal één van de laatste verslagen zijn die ik schrijf want mijn tijd hier zit er alweer bijna op… :( Over ruim een maand zal ik weer in Nederland zijn. Maar tot die tijd heb ik nog genoeg leuke dingen hier in Zweden! En ik heb ook weer van alles meegemaakt in de afgelopen maand! Met als leukste hoogtepunt natuurlijk het bezoek van Roos! Het was die week toevallig héél mooi weer, dus dat was mooi meegenomen! We hebben vooral veel bij gekletst, veel fika’s gehad, gewinkeld, films gekeken (o.a. de honderdjarige die uit het raam klom en verdween; die is hier al laaaaang op dvd, hahaha!), naar de stad geweest en we zijn nog een dagje met de boot weggeweest! Jammer was wel dat Roos op zondag weer weg ging… Maar we hebben een hele leuke tijd gehad! :)
Verder waren hier natuurlijk ook de Europese verkiezingen! Een paar maanden geleden kreeg ik al een brief thuis met de vraag of ik hier- of in Nederland wilde stemmen. Natuurlijk heb ik ervoor gekozen om dat hier te doen. De officiële dag om te stemmen was hier 25 mei, maar vanaf een paar weken voor die tijd was het ook al mogelijk om te stemmen; superhandig! Het stemmen zelf ging er wel iets anders aan toe dan in Nederland; zo moest je eerst een papiertje van jouw partij pakken; deze moest je meenemen in je hokje, vervolgens kon je de persoon aankruisen en daarna moest je dat papiertje in een envelop doen. Met die envelop ging je vervolgens naar de medewerker; deze controleerde mijn stemkaart, mijn id-kaart en het feit of het papiertje wel in de envelop zat. Toen werd de envelop samen met een gedeelte van mijn stemkaart in een grotere envelop gedaan en dat werd in de bak gedaan. Wel leuk om eens mee te maken in een ander land!
Het weer is hier nogal afwisselend; zo is het hier al behoorlijk warm geweest, maar de laatste dagen is het weer wisselvallig met af en toe regen. Wat wel weer wennen is, zijn de lange dagen. De zon gaat op om 03.30 uur en gaat onder om 22.00 uur. Dat houdt in dat het hier niet meer echt donker wordt. En om 02.00 uur beginnen de vogels al te fluiten… Lang leve de oordopjes en een verduisteringsgordijn!

Volgende week ga ik op school (eindelijk!) mijn laatste examen maken. Ze zullen me daar onderhand wel zat zijn want ik ben véél te lang blijven plakken, maar ja: ik vond het dan ook véél te gezellig! Ik zal de gezelligheid in de klas en de leuke uitstapjes wel gaan missen.
Ook heb ik al afscheid genomen bij het taalcafé waar ik op zaterdag regelmatig naartoe ging. En het is toch best wel gek om dan te beseffen dat ik daar niet meer terug ga komen. Al vond de Afrikaan (die een oogje op me had) dat erger dan ik: “Maar Annelies, kom je dan niet meer terug?” “Nee, ik kom niet meer terug!” (Nou ja, misschien wel, maar dat hoeft hij dan weer niet te weten!)
En zo zullen er nog vele momenten van afscheid nemen volgen… Waarvan het afscheid nemen van de familie hier, het ergste zal zijn. De kinderen en dan vooral de tweeling vindt het niet leuk dat ik wegga en zeggen steeds dat ik moet blijven… Maar ja, ik ga toch echt terug. De familie is een zoektocht gestart naar een nieuwe au-pair, dus dat zal uiteindelijk ook wel weer goed komen!

Ik ga nog genieten van mijn laatste weken hier!

Liefs Annelies

  • 08 Juni 2014 - 22:22

    Zus Carla :

    Wat zal het raar zijn om weg te gaan uit Zweden!!!
    Maar ik vind het natuurlijk wel leuk dat je straks weer wat dichterbij bent :-)
    Lieve groeten X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 41766

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: