Mijn verjaardag, Allerzielen en uitslag examen! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Mijn verjaardag, Allerzielen en uitslag examen! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Mijn verjaardag, Allerzielen en uitslag examen!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

07 November 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

Hej hej!

Er is weer van alles gebeurd de afgelopen weken, dus tijd voor een update. Allereerst was er natuurlijk al mijn bezoek en mijn verjaardag! Eerst kwamen Dorien en Jeroen, alleen kwamen ze helaas iets later dan gepland… Ik had beloofd om ze op te halen, dus ik stond precies op tijd klaar op het vliegveld en toen zag ik op het scherm dat ze twee uur vertraging hadden. Na eindelijk die twee uur doorgekomen te zijn, stond er op het scherm dat ze nóg meer vertraging hadden. Uiteindelijk kwamen ze bijna vier uur later aan… Maar goed, ze waren er en dat was het belangrijkste natuurlijk! De eerste dagen waren heel gezellig en toen kwamen op zaterdag ook nog Marloes, Carla en Richard! ’s Avonds hebben we nog gegeten samen in de stad, dat was erg gezellig! De volgende dag was ik jarig! We werden wakker gezongen door het hele gezin en de kinderen hadden tekeningen voor me gemaakt en ik kreeg een cadeautje! Na het ontbijt gingen Marloes en ik naar de stad en daar was de rest toen ook al. Ik werd nog even omhangen met vlaggetjes en met een Zweedse vlag in mijn hand, heb ik ze Stockholm laten zien! Met de nodige fika’s tussendoor natuurlijk;)
’s Avonds gingen we met z’n allen naar mijn huis en daar hebben we gezellig gegeten! Al met al was het een zeer geslaagde dag! Ook iedereen bedankt die aan mijn verjaardag gedacht heeft door een kaart of een pakketje te sturen, het was ontzettend leuk om zoveel post te krijgen!!!
Eind oktober was het Halloween en dat wordt hier groots gevierd. Iets wat ik overigens niet had verwacht; zo’n typisch Amerikaans feest in Zweden! Maar goed, de kinderen gingen verkleed in afzichtelijke verkleedkleren de deuren langs om snoep op te halen.
Afgelopen weekend was het Allerzielen, iets wat hier veel aandacht krijgt. Ik ben naar ‘skogskyrkogården’ geweest, dat is de grootste begraafplaats in Zweden en het is heel erg mooi daar. Er brandden heel veel kaarsjes toen wij daar waren en dat was overweldigend mooi. Er is daar ook een gedeelte met bos en dan al die lichtjes die tussen de bomen door schijnen: prachtig gewoon!
Tussendoor heb ik ook nog een examen gemaakt en het was deze keer best wel moeilijk. Eerst hadden we een leesgedeelte en dat was vooral erg saai, dus het was moeilijk om je te concentreren op de tekst. Daarna hadden we een schrijfgedeelte, toen moesten we een tekst schrijven van twee a4-tjes. En er was nog een mondeling gedeelte, dat was het houden van een presentatie en dat heb ik vorige week gedaan. Mijn presentatie ging over “de Nederlandse school in de toekomst” en het was eigenlijk wel erg leuk om mijn klasgenoten wat te vertellen over de Nederlandse scholen. En nou doe ik tenminste toch nog wat met mijn opleiding, hahaha! Het goede nieuws is dat ik dit examen gehaald heb! Dus op naar het volgende niveau!
Op school hadden we gisteren een cultuurdag, waarbij iedereen gevraagd werd om een gerecht te maken/bakken wat typerend is voor het land waar je vandaan komt. Dus heb ik pepernoten gebakken, wat erg in de smaak viel! Het was erg leuk en lekker om allerlei gerechten van over de hele wereld te proeven. Ik denk dat we wel met twintig verschillende nationaliteiten waren, dus je kunt wel nagaan hoeveel er op tafel stond!
Het heeft hier nog niet gesneeuwd, al is het al wel een paar keer voorspeld! Maar iedereen maakt zich klaar voor de winter hier! Waar heel Zweden zich ook al klaar voor maakt, is Kerst! In alle winkels is al wel iets van Kerst te vinden, de eerste kerstbomen heb ik al gezien en de huizen in de buurt worden steeds meer versierd met lichtjesslingers. Ik ben benieuwd wanneer de kerstboom hier in huis komt!

Over een paar weken kom ik voor een paar dagen naar huis om Sinterklaas te vieren; de lootjes zijn al getrokken, dus ik kan me al helemaal voorbereiden hier! Ik probeer het de kinderen ook steeds uit te leggen en ik denk dat ze het beginnen te begrijpen want gisteren deed ik de meiden in bad en toen hadden ze heel veel schuim op hun gezicht en toen zeiden ze: “Nou lijken we net Sinterklaas”! Hahaha!

Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte! Tot het volgende verslag!

Liefs Annelies

  • 07 November 2013 - 22:06

    Marloes:

    Wat was je verjaardag leuk ja en de dagen er na:)
    succes met je suprise die vliegtuig proef moet zijn!! :)

  • 08 November 2013 - 09:09

    Carla Di Bortolo:

    Hallo Annelies,

    Leuk om weer veel te kunnen lezen!
    Mag je graag volgen, wij zijn drie keer op vakantie in Zweden geweest en vonden het prachtig! Ook zijn de Zweden, in ons geval, fijne mensen en het was overal zo schoon!!.
    Volgens mij heb je het goed naar je zin, wil je in Zweden blijven? Heb je al een Zweed aan de haak geslagen? Antwoord mag, hoeft niet, ben alleen maar nieuwsgierig.
    Woon je bij het gezin, uit het verslag lijkt dat je voor jezelf woonruimte hebt.
    Kijk al weer uit naar je foto's en verhalen.
    Doei, groetjes Carla

  • 11 November 2013 - 10:58

    Roos:

    Hoi Ann!
    Wat een leuk verhaal weer! Ik heb nu ook zin om naar Zweden te gaan...
    Xx Tot snel! !!

  • 11 November 2013 - 20:59

    Carla:

    Ha zussie!
    Wat was het leuk in Zweden!! Ik snap steeds meer van je liefde voor het land en de ontzettend aardige mensen. Als het je nou lukt om daar Sinterklaas en Zwarte Piet in te voeren, is het helemaal compleet!
    ;-)
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: