Een jaar in Zweden! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Een jaar in Zweden! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Een jaar in Zweden!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

19 Januari 2014 | Zweden, Saltsjö-Boo

Lieve allemaal,

Een jaar in Zweden! Vorig jaar was ik net een paar weken hier en lag ik ziek in bed met een longontsteking… Wat kan er toch veel gebeuren in een jaar en wat gaat de tijd toch snel! Maar ik heb het hier nog steeds naar mijn zin en dat is natuurlijk ook de reden dat ik besloten heb om tot de zomer te blijven! Het is inmiddels helemaal echt winter in Zweden en iedereen is blij dat het eindelijk zover is. Ze werden toch wel allemaal wat onrustig hier toen er met Kerst nog helemaal geen sneeuw lag; maar vorige week was het dan eindelijk zover: de sneeuw! De kinderen vinden het heel fijn en kunnen eindelijk hun met Kerst gekregen snowracers (een soort bestuurbare slee met skietjes eronder) gebruiken. Ook breng ik de tweeling met de slee naar de dagis, wat ze helemaal geweldig vinden!
Inmiddels ben ik ook weer begonnen op school en dat is nog steeds erg gezellig, maar niet echt leerzaam. Dat had onze juf gelukkig ook door want ze vroeg me ineens: “Annelies, is het misschien wat te saai voor je?” Uhm, ja, eigenlijk wel… Nou gaat ze dus extra opdrachten voor me regelen; dus hopelijk leer ik dan ook echt wat op school! Ik heb ook mijn laatste beoordeling binnen, dat is van het examen wat ik voor de vakantie heb gemaakt. Ik heb een B! Het beoordelingssysteem is anders dan in Nederland, maar hier is het zo dat een A het beste is en een F is onvoldoende. Een B is dus best wel heel erg goed en ik ben er dan ook dik tevreden mee! Nu moet ik alleen nog een presentatie houden en dan kan ik door naar het volgende en laatste niveau!
Ook het sporten heb ik na die weken in Nederland maar weer eens opgepakt en dat viel nog niet mee, hahaha! Maar inmiddels zit ik weer in het ritme en ga ik braaf drie keer in de week richting de sportschool!
Gisteren ben ik met de Nederlandse meiden naar Uppsala geweest; dat is een stad ten noorden van Stockholm die vooral bekend staat om de universiteit en de vele uitwisselingsstudenten die er komen. We hadden echt mazzel met het weer: de hele dag een lekker zonnetje en er lag daar behoorlijk veel sneeuw! Het was erg gezellig om weer eens even bij te praten en het was heerlijk om daar rond te struinen!
Vanmiddag ga ik weer even naar de stad, naar een spraakcafé. Eerst ga ik helpen bij het Nederlandse spraakcafé en daarna ga ik zelf maar weer even wat Zweeds oefenen!

Verder heb ik geloof ik niet zoveel nieuws. Ik zal nog even wat foto’s uploaden en dan schrijf ik volgende maand weer een verslag!

Liefs Annelies

  • 19 Januari 2014 - 15:37

    Mieke:

    Super leuk om weer te lezen! En goed van je beoordeling An! Geniet van de sneeuw.

  • 20 Januari 2014 - 13:43

    Je Oudere Zus ;-):

    Altijd leuk om weer een berichtje van je te lezen! Hier geen sneeuw, maar wel bloeiende sneeuwklokjes.
    Wat moet je nu als je je laatste niveau ook gehaald hebt...?? Idee: zweedse truien breien :-)

  • 20 Januari 2014 - 23:56

    Je Oudere Zus:

    Leuk en positief verhaal om te lezen op 'blue monday'.
    Hier ligt nog steeds geen sneeuw, maar met een beetje geluk halen we de 0 graden.

    Tomtah maken is misschien ook een leuke hobby voor als je Zweeds 'op' is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: