Wintersport, semla en de bioscoop! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Wintersport, semla en de bioscoop! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Wintersport, semla en de bioscoop!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

05 Maart 2014 | Zweden, Saltsjö-Boo

Hej hej!

Het is weer eens tijd voor een berichtje uit het verre Zweden! Bijna iedereen vraagt zich af hoe het met de sneeuw is hier, maar die is allang weer weg. Dus ook hier stelt de winter niet zo heel veel voor (al is het natuurlijk altijd meer dan in Nederland;)). Vorige week waren we op wintersport met de hele familie, we gingen naar Åre. Åre is hét wintersportparadijs van Zweden, dus het is wel leuk dat ik daar nu ook geweest ben! Maar zelfs daar lag nou niet echt geweldig veel sneeuw, waardoor het af en toe lastig skiën was. Het was trouwens wel erg leuk om met de tweeling te skiën; in het begin konden ze er nog niets van, maar ze gingen het steeds beter doen en ook de lift was op laatst geen probleem meer! Wat ik erg leuk aan het gebied vond was dat er op sommige plekken barbecues stonden waar je worstjes kon grillen; lekker als lunch!
Verder gaat alles hier nog prima; het grappige vind ik dat ik hier nu een jaar zit en alles herhaalt zich dus. Zo is ook de grote boekverkoop weer van start gegaan hier, dit begint altijd eind februari en dan is er in alle boekwinkels grote uitverkoop. En gisteren was het semla-dag; dat is de dag voordat de vastenperiode begint en dan eten ze in Zweden semlor. Een semla (meervoud semlor) is een soort broodbol gevuld met spijs en bovenop slagroom. Wij hebben ze op school gemaakt en gegeten en ondanks dat ik ze niet geweldig lekker vind, was het toch gezellig!
Af en toe spreek ik af met de Nederlandse meisjes die ik hier heb leren kennen en dan doen we wat leuks; naar een stadje in de buurt of ergens ontbijten of fika. Altijd erg gezellig en fijn om weer eens Nederlands te kunnen praten!
Een paar weken geleden ben ik ook voor het eerst naar de bioscoop geweest hier; naar de film “de honderdjarige die uit het raam klom en verdween”. Deze film is hier erg populair en tja, toen moest ik ‘m natuurlijk ook even gaan bekijken! De film is erg grappig, dus als de film ooit naar Nederland komt, zou ik zeker gaan kijken!
Op school gaat het allemaal z’n gangetje. Ik had daar eigenlijk allang klaar kunnen zijn, maar ik vind het wel gezellig daar en we doen af en toe leuke dingen, dus ik stel m’n laatste examen steeds uit. Vooral ook omdat ik niet zo goed weet wat ik moet doen als ik klaar ben; dan zit ik de hele dag thuis en dat is ook behoorlijk saai natuurlijk. Laatst zijn we bijvoorbeeld met school naar het theater geweest en vorige week hadden we een uitstapje naar een natuurgebied en hadden we een speurtocht en gingen we worstjes grillen. Altijd erg gezellig die dagen en zo kom je nog eens ergens!
De olympische spelen hebben hier in huis gezorgd voor aardig wat grappige opmerkingen van de kinderen. Ze vonden het maar raar dat Nederland zoveel medailles had met alleen maar schaatsen! Er werd gezegd: “Annelies, ik vind dat jij maar eens moet beginnen met skiën want alleen schaatsen is zo saai” en “Zijn er dan echt helemaal geen bergen in Nederland waar jullie kunnen skiën?” (Uhm… tja… we hebben één berg...)

Komend weekend ga ik met een vriendin naar Helsinki. We vertrekken vrijdag met de boot vanaf Stockholm, daar eten we en slapen we. Dan komen we zaterdagochtend aan in Helsinki en zijn we daar de hele dag. ’s Avonds nemen we de boot weer terug en eten en slapen we daar dus weer en dan zijn we zondagochtend weer terug in Stockholm. Ik ben benieuwd, maar het wordt vast gezellig!
En, het weekend daarna komen mijn oom en tante naar Stockholm! Heel erg leuk! :)

Dus, in het volgende verslag weer genoeg te schrijven! Groetjes Annelies

  • 05 Maart 2014 - 22:44

    Marloes:

    Hej hej.
    Wel leuk dat alles nu herhaalt, dan weet je al precies welke feestdagen er aankomen!
    Vee plezier in helsinki!

    xxx

  • 06 Maart 2014 - 19:51

    Kelly:

    We appen natuurlijk, maar het is altijd weer leuk om je verslag te lezen!
    Veel plezier in Helsinki!!

    xx

  • 06 Maart 2014 - 22:00

    Zus Carla:

    Ha zussie!
    leuk om weer een berichtje te lezen. Hier is alles ook oke. Carnaval is net voorbij. Ik ben een boek aan 't lezen dat zich afspeelt in Stockholm, in de tijd van koning Gustaaf. In gedachten loop ik dus veel rond daarzo. Veel plezier met je oom en tante (welke...??)
    X

  • 07 Maart 2014 - 16:53

    Tante:

    We tellen de dagen af....
    tot volgende week!
    groetjes van oom en tante!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 41770

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: