De eerste dagen! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu De eerste dagen! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

De eerste dagen!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

05 Januari 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

Mijn eerste dagen in Zweden zitten er alweer op en dus is het tijd voor een update! Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de lieve en leuke bijdrages in mijn afscheidsboekje; erg leuk! Ik blader er iedere dag doorheen en het blijft leuk om alles te zien en te lezen; bedankt allemaal (en Roos in het bijzonder)!
Op Nieuwjaarsdag ben ik door papa en mama weggebracht naar Schiphol; jammer was wel dat ik half ziek was en dat ik daardoor met traanogen, snotneus en een rochelende hoest aankwam in Stockholm. Gelukkig herkende ik algauw Martin (de vader), die me samen met de oudste zoon op stond te wachten. Tijdens de rit naar huis, kreeg ik nog even een sightseeing door Stockholm. Erg leuk, vooral ook omdat ik veel dingen herkende!
Thuis zat Cilla (de moeder) klaar met smörgås, iets typisch Zweeds. Eigenlijk is het gewoon brood en crackers met beleg en wat te drinken. Maar ik was er blij mee want ik had best wel trek gekregen. Na nog een rondleiding door het huis gekregen te hebben, ben ik gauw gaan slapen in mijn fijne Ikea-achtige kamer!
De volgende morgen zag ik gelijk al twee reeën door de tuin wandelen, dat is hier heel normaal en ze hebben er zelfs last van, maar ik vond het wel erg mooi!
Verder was het een relaxed dagje, de kinderen hebben ook nog vakantie en ik was nog steeds niet helemaal fit, dus zo’n rustig dagje kwam mij wel goed uit.
Donderdag ging het alweer stukken beter met me; ’s middags gingen we naar een winkelcentrum in de buurt; dus ik weet alle leuke winkels wel weer te vinden. ;)
Gisteren zijn we lopend naar de supermarkt geweest zodat ik gelijk de buurt een beetje kon verkennen. Ook zijn we even langs de dagis, de dagopvang, geweest zodat ik weet waar ik de tweeling af moet leveren maandag. ’s Middags heb ik met de tweeling cupcakes gebakken, uit een Zweeds kookboek.. en dat ging best goed! De cakejes hebben we opgegeten tijdens de fika, ook al zo’n fijne Zweedse traditie. Het betekent zoiets als koffie of thee drinken met wat lekkers erbij.
Vandaag was mijn eerste vrije dag hier; dat was best wel gek omdat de kinderen er uiteraard ook gewoon zijn, maar ik hoef daar niets mee te doen. ’s Middags ben ik even naar de supermarkt geweest om postzegels (die zijn een foto waard hier!), een kanelbulle en de Zweedse Donald Duck te kopen. Ik hoop door de Donald Duck wat meer Zweeds te leren; ik houd jullie op de hoogte!
Er ligt hier niet zoveel sneeuw meer, ik denk nog iets van 30 centimeter, de rest is weggeregend. Wel liggen er hele ijzige stukken sneeuw op de straat, dus je moet uitkijken waar je loopt. Qua temperatuur is het niet zo heel koud, al is het toch wel handig om een muts op te doen kwam ik vanmiddag achter. Verder is het hier wel vroeg donker; om 15.00 uur begint het schemerig te worden en om 16.00 uur is het toch al aardig donker. Dat is wel even wennen! Met de taal gaat het eigenlijk best goed; ik versta best veel en ik kan ook steeds meer terugzeggen. 11 februari begint mijn Zweedse cursus en tot die tijd moet ik het hebben van de Kalle Anka (Donald Duck).

Tot zover mijn eerste Zweedse dagen hier! Morgen moet ik al een paar uur oppassen op de kinderen en dan begin ik maandag helemaal echt. Komende week ga ik me hier ook inschrijven bij de gemeente en ik kan daar geloof ik ook mijn zorgverzekering regelen. Ook moet ik nog even een Zweedse sim-kaart kopen en uitzoeken welke bus ik moet hebben voor als ik naar de stad wil. Maar dat komt allemaal wel goed, daar heb ik tijd genoeg voor de komende dagen!

Groetjes Annelies

Grävlingsstigen 7
13247 Saltsjö-Boo
Zweden

  • 05 Januari 2013 - 23:18

    Roos:

    Hoi Ann! Wat een leukte allemaal zeg :D xxxx

  • 05 Januari 2013 - 23:37

    Kelly:

    Wauw Annelies, als je verslagen zo blijven dan ga je echt een waanzinnig jaar tegemoet!!!
    Super gaaf! En ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de postzegels! ;)

    Succes maandag met je eerste werkdag! :)

    xx

  • 05 Januari 2013 - 23:39

    Kelly:

    Oooohh oeps!! Eerst kijken voor je wat roept!!
    Leuke postzegels!!! :)

  • 05 Januari 2013 - 23:59

    Marieke:

    Hey an! wat leuk om even wat te lezen, en hele mooie postzegels zeg! Laat alles maar even inwerken en heel veel plezier toegewenst op je eerste werkdag

  • 06 Januari 2013 - 09:41

    Jolande Krijgsman:

    Hoi Annelies,,blijf je nou 1of 2 jaar weg?? Van mij mag je óók
    6 hoor, als je dat leuk vindt. Een Heeel fijn verblijf daar en groeten Jolande alias Poffer.

  • 06 Januari 2013 - 17:32

    Jikke:

    Hoi Annelies!!

    Leuk dit allemaal !!! Ik ben heel benieuwd naar je verdere avonturen. Het lijkt wel een sprookje met al die mooie kindernamen erin haha.

    Liefs en veel pret
    xxxxxxxx

  • 06 Januari 2013 - 18:44

    Mieke:

    Super leuk om te lezen wat je je eerste dagen hebt gedaan An!! Die fika is volgens mij wel wat voor jou, gezellig met pure m&m's enzo ;). Succes morgen met de kinderen en geniet er maar lekker van! Liefs, Mieke

  • 07 Januari 2013 - 18:01

    Papa:

    Het verslag leest alsof we er zelf een beetje bij zijn. Mooi!
    Ik ben ook wel benieuwd naar oom Kalle :-)

  • 08 Januari 2013 - 22:37

    Carla:

    haha! De Kalle Anke!! Wat een geweldig idee. Hoe heten kwik, kwek en kwak??

  • 12 Januari 2013 - 15:47

    G.gerspach:

    hoi annelies wat een sneeuw heb je zeg.
    ben je al wat beter nu en ook een beetje gewend?
    fijn dat je toch een beetje in een vertouwde ongeving terecht kwam.
    ik mail je van de week wel weer.
    hartelijke groet en hou je taai en geniet er ook van liefs Leny

  • 23 Januari 2013 - 15:26

    Judith:

    Leuk hoor, om even te lezen hoede eerste week ging, lekker rustig dat de kids nog vakantie hebben..

    Groetjesss.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 41791

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: