Persoonsnummer, lunginflammation en nog meer sneeu - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Persoonsnummer, lunginflammation en nog meer sneeu - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Persoonsnummer, lunginflammation en nog meer sneeu

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

16 Januari 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

Mijn eerste werkweek is goed verlopen; ik maak de tweeling wakker, vraag wat ze willen eten, maak dit klaar, geef ze eten, kleed ze aan, poets hun tanden, hijs ze in hun skipakken en breng ze naar de dagis. Eenmaal terug in huis, ruim ik wat op, vouw ik de was op en stofzuig als dat nodig is. ’s Middags haal ik de tweeling weer op, maak avondeten, wacht tot de moeder thuis is en we gaan eten. Na het eten ruim ik op en ben ik vrij. Dit is allemaal prima vol te houden, zelfs wanneer je je nog steeds niet helemaal fit voelt. Alleen kreeg ik vrijdag toch wel heel erg veel last van pijn onderin mijn borstkas. Het gezin vertrouwde het ook niet helemaal en dus hadden ze een afspraak gemaakt bij vårdcentralen, een soort zorgcentrum. Daar werd mijn temperatuur gemeten (was goed), mijn bloeddruk (was ook redelijk goed), mijn hartslag (was te hoog) en de ontstekingswaarden in mijn bloed werden getest. En dat was dus niet goed; dat hoort normaal rond de 5 te liggen, bij mij was het 180. Dat vonden ze toch wel zorgwekkend, dus moest ik een foto laten maken in het ziekenhuis. Dus daar kwam ik op de eerste hulp te liggen en moest ik wachten tot er tijd was om een foto te maken. Nadat de foto was gemaakt en ik weer heel lang had gewacht, kwamen ze erachter dat ik een longontsteking had in mijn linkerlong. Op z’n Zweeds een lunginflammation dus… Dat is best vreemd omdat ik rechts juist zoveel pijn had, maar ze dachten dat ik aan die kant spierpijn had van het vele hoesten. Nu slik ik antibiotica tegen de longontsteking en pijnstillers tegen de pijn. Momenteel gaat het weer stukken beter met me en voel ik me iedere dag een klein beetje fitter. Ik hoef deze week nog niet te werken, dus dat is wel lekker. Al kan ik nog niet zoveel doen als ik zo willen want alles kost me nog veel energie. Dus ik lees veel overdag, kijk een film, puzzel wat, ruim wat op of zit op internet. Jammer is wel dat mijn tijd hier in Zweden anders is begonnen dan ik voor me had gezien…

Ook heb ik aan het begin van vorige week mijn persoonsnummer aangevraagd; dit nummer is erg belangrijk want dat heb je dus nodig bij alles. Dus ging ik 7 januari op weg naar het Migrationsverket in Stockholm. Dit was snel te vinden en eigenlijk zo geregeld. Ik moest een formulier invullen en later nog één en toen zei de meneer achter de balie: “Welcome to Sweden!”. Zo makkelijk kan het gaan dus! Nu moet ik wachten tot ik mijn persoonsnummer thuis gestuurd krijg en dan kan ik mijn ‘recht van verblijf’ aanvragen, dat is een document waarmee ik langer dan drie maanden in Zweden mag blijven.

Verder is er hier weer heel veel sneeuw bijgevallen, dus het is weer erg mooi buiten! De kerstboom is hier in huis ook opgeruimd, dit was nog een heel ritueel met een liedje erbij. Al zie ik de kerstboom in heel veel huizen nog wel staan hoor; maar ik las ook ergens dat de kerstperiode hier pas op 13 januari eindigt (zou niets voor jou zijn, hè mama!).
Ik oefen mijn Zweeds door naar de Zweedse televisie te kijken, iedere ochtend de krant door te bladeren, door te ‘lezen’ in de Donald Duck en door Zweedse wordfeud te spelen! Het gaat iedere keer steeds wat beter, dus ik blijf oefenen.

Naar aanleiding van mijn vorige verhaal waren er wat vragen gesteld; hierbij de antwoorden:
- Het is de bedoeling dat ik 1 jaar wegblijf, maar dat kan ik niet goed aangeven op de site; ik heb het al geprobeerd te veranderen, maar dat lukt niet. Ik ben sowieso niet zo te spreken over deze vernieuwde site..
- De Zweedse Kwik, Kwek en Kwak heten hier Knatte, Fnatte en Tjatte.

Verder wil ik ik iedereen bedanken voor de lieve berichtjes die ik krijg via mail, sms, what’s app en de post. Het is steeds erg leuk om wat uit Nederland te horen! Super bedankt!!!

Liefs Annelies

  • 16 Januari 2013 - 15:10

    Wendy:

    Heey an,
    fijn te horen dat het beter met je gaat. En dat het makkelijker is om je in. Zweden in te schrijven dan het was om je in Nederland uit te schrijven :). Zo te zien geniet je van het land en van de sneeuw. Wel jammer dat het zo vroeg al donker is. Nog veel beterschap en werkte.
    Xx

  • 16 Januari 2013 - 15:29

    Jolande:

    he Annelies, fijn dat je iets opknapt.
    zag ik gisteren op tv een trein in een flatgebouw geparkeerd, foutje ,maar daar stond volgens mij dezelfde naam op van de plaats waar jij zit.
    jij had de trein reeds gemist begreep ik, er zat niemand in op de schoonmaakster na.haha.
    verder beterschap en tot de volgende ronde.

  • 16 Januari 2013 - 22:35

    Jorik:

    He Annelies,
    Leuk om zo eens wat te lezen over je verblijf in Zweden! ik zie dat daar toch wel wat meer sneeuw ligt dan hier. Rijden de treinen daar nog wel? hier is het een ramp!
    Knus huisje trouwens..
    Beterschap!
    Groetjes,
    Jorik

  • 20 Januari 2013 - 10:52

    Carla:

    Hey Anneliese!
    Wat prachtig die sneeuw! Hier begint het nu ook weer ietsiepietsie te sneeuwen, maar niet te vergelijken met Zweden. Gelukkig begin je weer wat op te knappen van je lunginflammation; heb je meteen al kunnen ervaren hoe het er in een Zweeds ziekenhuis aan toe gaat.
    De dag nadat we jouw vorige bericht hadden gelezen, komt mijn man met zweedse postzegels thuis!! Op het werk hadden ze post uit Zweden :-D
    Groetjes!

  • 28 Januari 2013 - 12:43

    Roos:

    Hoi An.
    Veel plezier!!! Xxxxxxx tot snel!

  • 07 Februari 2013 - 18:34

    Dorien:

    Hooi Annelies!

    Ik heb al je verslagen even gelezen. Nu heb ik inderdaad een beter beeld van je leventje daar!
    Veel plezier in de sneeuw! Heb je ook weer een godis momentje?

    Liefs Dorien

  • 09 Februari 2013 - 00:30

    Roos:

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx x 1000!! xx <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 665
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: