Een Zweeds telefoon-, rekening-, en persoonsnummer - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Een Zweeds telefoon-, rekening-, en persoonsnummer - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Een Zweeds telefoon-, rekening-, en persoonsnummer

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

10 Februari 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

En het is ondertussen wel weer tijd voor een nieuw verslag! Gelukkig ben ik in de tussentijd aardig opgeknapt van mijn longontsteking en heb ik daar bijna gaan last meer van. Binnenkort moet ik nog wel even terug naar het ziekenhuis om te laten checken of mijn longontsteking echt weg is, maar dat zal ik komende week wel even gaan regelen.
Ik ben nu dus ook alweer een paar weken gewoon aan het werk en mijn dag ziet er dan als volgt uit:
07.00 uur: De tweeling uit bed halen, aankleden en ontbijt maken. En tussendoor zelf ook eten.
07.30 uur: Zorgen dat de jongens hun tanden poetsen en hun jas/warme broek/handschoenen/sjaal/muts aan- en om hebben. Meestal worden ze naar school gebracht door de moeder en anders door de buurvrouw.
07.45 uur: Zorgen dat de meiden hun tanden poetsten en hun fleecetrui/skipak/handschoenen/sjaal/muts aan- en om hebben. Daarna breng ik ze, meestal met de slee, naar de dagis (opvang).
08.30 uur: Ontbijtboel opruimen, stofzuigen en de was opvouwen.
09.30-15.30 uur: Vrij!
15.30 uur: Soms de jongens van school halen en anders begin ik vast met de voorbereidingen van het avondeten.
16.00 uur: De meiden van de dagis halen.
16.45 uur: Beetje opruimen of andere dingen doen die moeten gebeuren.
17.30 uur: Koken
18.00 uur: Eten
18.30 uur: Tafel afruimen en vaatwasser inruimen. Daarna ben ik vrij.
Het is allemaal prima te doen en het is fijn om tussendoor vrij te zijn! Morgen begin ik met mijn Zweedse lessen, dat valt er qua tijd precies middenin, dus dat komt mooi uit. Ook heb ik via Facebook al wat contacten gelegd en ben ik 1,5 week geleden al wat met een Duits meisje wezen drinken. Erg leuk om via internet nieuwe mensen te leren kennen!

Ook heb ik sinds een paar weken mijn persoonsnummer en dat is heel handig want daarmee kan je alles regelen hier. Zoals een bankrekeningnummer, die ik dus ook maar gelijk even geopend heb. Dus mijn salaris kan gestort worden!
Nu ik mijn persoonsnummer heb, kan ik mijn ‘recht van verblijf’ ook aan gaan vragen, maar dat schijnt ook via internet te kunnen en dat is natuurlijk wel zo makkelijk.
En uiteraard heb ik inmiddels ook een Zweeds telefoonnummer. Voor de liefhebbers, mijn nummer is nu 00467-37411903.

Afgelopen week ben ik met het gezin op wintersport geweest, naar Tänndalen. Het was ongeveer 7 uur rijden vanaf hier, dus dat was goed te doen. Het was een erg mooi skigebied, met mooie, brede pistes. Het weer was goed, al was het af en toe wel erg koud met -24 graden! Af en toe moest ik oppassen, maar de rest van de tijd kon ik lekker skiën. Jammer was wel dat één van de tweeling ziek was en later in de week werden ook beide ouders ziek. Daarom zijn we vrijdag alweer naar huis gegaan in plaats van zondag, dus dat was wel jammer. Leuk was nog wel dat we op de terugweg een hele kudde rendieren zagen!

Verder ligt er hier weer meer sneeuw! Ook blijven de Zweden nog helemaal in de ban van Kerst want bij elk huis hangt of staat nog wel iets; een lichtjesslinger, of een kerstboom, een ster of een Kerstman. Ik ben benieuwd wanneer dat allemaal weggehaald wordt.

Morgen begin ik dus met mijn Zweedse les, dit heb ik vijf dagen in de week, vier weken lang. Behoorlijk intensief, maar het wordt vast leuk!
Wat ook heel leuk is, is dat Roos 20 maart komt! Daar kijk ik al naar uit!

Heel veel groetjes vanuit Zweden en tot de volgende keer!

Liefs Annelies

  • 11 Februari 2013 - 06:42

    Dorien:

    Leuk verhaal, succes met je Zweedse lessen!

  • 11 Februari 2013 - 09:51

    Kelly:

    Klinkt goed An!! Veel plezier met je Zweedse lessen!!
    xx

  • 12 Februari 2013 - 18:56

    Carla:

    hihi, wat een leuke foto van je!! Is dat Duits meisje ook au pair? In welke taal praten jullie met elkaar? Het wordt wel lekker internationaal daar. Fijn dat je weer opgeknapt bent. Groetjes uit carnavals-Limburg ;-)

  • 17 Februari 2013 - 12:20

    Mieke:

    Leeeuk om te lezen, An! Hoe waren je eerste Zweedse lessen? Ik mail je snel! X

  • 25 Februari 2013 - 22:12

    Papa:

    Dag hoor, ben benieuwd naar het vervolg! :-) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: