Zweedse les, check in het ziekenhuis en de bokrea! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Zweedse les, check in het ziekenhuis en de bokrea! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Zweedse les, check in het ziekenhuis en de bokrea!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

03 Maart 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

Na 3 weken niet geschreven te hebben, is het weer tijd voor een update vanuit Zweden! Voor mij wordt het al aardig gewoon om hier te wonen, maar ik begrijp dat jullie het leuk vinden om op de hoogte te blijven! En ik vind het weer leuk om allerlei reacties terug te krijgen!
Inmiddels ben ik dus begonnen met de Zweedse cursus en dat is heel erg leuk! We zijn met ongeveer twaalf studenten uit allerlei landen: Syrië, Irak, Roemenië, Duitsland, Kroatië, Nieuw-Zeeland, Japan, Engeland, Portugal, Spanje en Polen. De leraar legt erg goed uit, spreekt alleen maar Zweeds en is toevallig een vriend van het gezin waar ik woon.
Tijdens de les krijgen we uitleg over de grammatica, werken we aan onze woordenschat en gaan we veel met elkaar in gesprek. Iedere dag krijgen we huiswerk voor de volgende dag en dat is altijd best veel, maar ja, het is ook niet voor niets een intensieve cursus…
Mijn dagen zijn nu erg vol en ’s avonds ben ik ongeveer twee uur met mijn huiswerk bezig, maar dat geeft allemaal niets! Ik merk dat ik steeds meer snap en ik kan steeds meer volgen van wat er om me heen gezegd wordt. Over een week zit deze Zweedse cursus er alweer op, dat is erg jammer… Maar ik ben van plan om door te gaan, net zolang tot ik het vloeiend kan! Naast de cursus probeer ik zoveel mogelijk Zweeds te lezen, te luisteren en te praten. Dus iedere ochtend in de bus lees ik braaf de Zweedse Metro (iedere dag staat er nog wel iets in over paardenvlees) en ’s avonds probeer ik altijd nog even Zweedse tv te kijken. Met de kinderen spreek ik uitsluitend Zweeds en de moeder van het gezin praat ook Zweeds tegen me, alleen praat ik nog Engels terug, haha! Ook ben ik van plan om iedere zaterdag naar de bibliotheek hier in de buurt te gaan; daar organiseert het Rode Kruis het Zweedse taalcafé. Je kunt daar dan, samen met anderen, oefenen met het spreken van de Zweedse taal. Daar ben ik nu één keer geweest en het lijkt wel leuk én het is natuurlijk weer een goede oefening!
Afgelopen week ben ik ook opnieuw naar het ziekenhuis geweest om te laten controleren of mijn longontsteking nu echt weg is. De dokter heeft geluisterd naar mijn longen en alles klonk goed, dus hij zag geen aanleiding om me door te sturen voor een foto. Ik heb nog wel pijn bij mijn ribben, maar dat komt van het vele hoesten en is een soort van spierpijn tussen mijn ribben. Om helemaal van een longontsteking te herstellen kost dus vooral veel tijd.
Hier in Zweden is het eind februari tijd voor de ‘bokrea’, de uitverkoop van boeken. In alle winkels zijn de boeken afgeprijsd en sommige winkels zijn al vanaf 07.00 uur open, speciaal omdat het bokrea is. En omdat ik nu in Stockholm woon, moest ik natuurlijk even meedoen aan deze traditie, dus heb ik twee boeken gekocht! Een kookboek met allemaal lekkere koekjes en een leesboek. Het leesboek ken ik al in het Nederlands, dus ik neem aan dat dat het lezen in het Zweeds makkelijker maakt. Ik houd jullie op de hoogte!
Vorige week was één van de kinderen jarig; de oudste zoon werd 10 jaar! ’s Morgens gingen we rond 07.30 uur naar boven om hem ‘wakker’ te zingen (hij was natuurlijk al lang wakker en lag met een grote smile op ons te wachten), daarna was het tijd voor de cadeautjes en het ontbijt. Aan het eind van de middag kwamen er behoorlijk wat vrienden en familie, dus dat was wel gezellig. Iedereen spreekt erg goed Engels (zelfs de overgrootmoeder van 95 jaar!), dus ik kon gezellig meepraten.
Wat ook erg leuk was, was dat afgelopen week de vorige au-pair van de familie hier op bezoek was. Het was leuk om met haar ervaringen uit te wisselen en ze heeft veel leuke en handige dingen over de omgeving en de stad verteld! Altijd handig natuurlijk!
Verder is het hier de laatste dagen erg mooi weer! Nadeel daarvan is dan wel weer dat de sneeuw overdag smelt, maar dat deze ’s nachts weer bevriest waardoor het ’s ochtends verschrikkelijk glad is overal. Er ligt hier dus inderdaad nog sneeuw en ik hoorde gisteren zelfs dat het in mei hier nog kan sneeuwen… Maar laten we maar hopen dat de lente snel begint!
De afgelopen weken spreek ik af en toe af met andere au-pairs, die ik via de gezamenlijke Facebook-pagina leer kennen. Het is leuk om met elkaar te praten over allerlei au-pairdingen en het is natuurlijk altijd gezellig om af te spreken voor een fika!

Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte van wat er hier allemaal gebeurt! Over 2,5 week komt Roos al en daar kijk ik erg naar uit! Heel veel groetjes vanuit een koud Zweden!

Puss och kram Annelies

  • 04 Maart 2013 - 16:02

    Geertje:

    Hoi Annelies, erg leuk je verslag te lezen ! Jullie zitten wel erg lang in de kou, het wordt hier een beetje lente.
    Heb je al leuke kerels gezien (boeren)? Succes met het leren van de taal.
    groetjes Geertje

  • 04 Maart 2013 - 19:25

    Papa:

    Hadie Annelies,
    Mooie update. Vloeiend Zweeds! Een mooie uidaging, maar wel de moeite waard...
    Groetjes en xxx

  • 04 Maart 2013 - 22:55

    Carla:

    Heel fijn die up-date! Vinden we inderdaad erg leuk hier. Vandaag hebben wij het lente gevoel al mogen proeven! Liefs

  • 07 Maart 2013 - 17:04

    Wendy:

    Heey an,
    Ik spreek je af en toe maar dan is zo'n reisverslag ook altijd nog leuk. Succes met de sneeuw en geniet van je tijd met Roos.
    Xxx wendy

  • 13 Maart 2013 - 22:12

    Dorien:

    Hejj An,

    Leuk verhaal! Ik ben blij dat je je vermaakt daar :-)
    Hier is de sneeuw ook weer terug gekomen, maar dat heb je vast al meegekregen.
    Veel plezier!
    xx Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: