Roos op bezoek, Våffeldagen en Pasen! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Roos op bezoek, Våffeldagen en Pasen! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Roos op bezoek, Våffeldagen en Pasen!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

31 Maart 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

En jawel, daar ben ik weer met een verslag! Morgen ben ik alweer drie maanden in Zweden! De tijd vliegt voorbij! Maar het is natuurlijk ook helemaal geen straf om in Zweden te wonen en dan vooral niet met dat mooie weer van de afgelopen weken! Het is hier al wekenlang heerlijk zonnig weer; al is het nog wel erg koud af en toe! Dit zonnige weer schijnt hier normaal te zijn voor de tijd van het jaar; dus dat is alweer één van de vele pluspunten ten opzichte van Nederland!
Éen van de minpunten in Zweden is trouwens dat de kapper hier verschrikkelijk duur is, dat heb ik gemerkt toen ik laatst naar de kapper ging… Wel was het leuk dat ik me helemaal in het Zweeds verstaanbaar kon maken, dus daar was ik dan wel weer een beetje trots op!
Het allerleukste deze afgelopen periode was toch wel dat Roos op bezoek kwam!!! Op woensdagmiddag heb ik haar opgehaald van het vliegveld en het was héél leuk om elkaar weer te zien! We hebben vooral veel gekletst, maar we zijn ook naar het museum van Pippi Langkous geweest, we hebben rondgeslenterd in Gamla Stan, naar een uitzichtpunt geweest, met de metro door (of eigenlijk onder) Stockholm gereisd, lekker gewinkeld en vooral ook veel fika's gedaan! Ook hebben we een thuisdagje gehad omdat ik natuurlijk ook gewoon moest werken. Maar de kinderen vonden het reuze interessant dat Roos er was, dus dat was eigenlijk ook erg gezellig! Ook al waren de vijf dagen dat ze er was veel te kort, ze weet nu wel waar je goed kunt winkelen én waar je de lekkerste kanelbulle kunt kopen! Op maandag heb ik haar weer naar het vliegveld gebracht en waren de leuke dagen alweer voorbij. Maar ze heeft al beloofd nog eens langs te komen en daar kijk ik nu al naar uit!
Afgelopen maandag was het wafeldag in Zweden; ze hebben dan de fijne gewoonte om wafels met jam en slagroom te eten. Helemaal niet verkeerd natuurlijk! De reden van deze wafeldag heeft met Kerst te maken en dat verbaasde me weer helemaal niets want de Zweden zijn dol op Kerst en ik zie nog steeds versierde kerstbomen en lichtjesslingers...
Maar goed; de reden voor wafeldag is dat het op 25 maart precies negen maanden voor de geboorte van Jezus is. Al is dat meer iets van vroeger en wordt het nu gezien als het begin van de lente.
Al is van die lente hier nog niet echt wat te zien want er ligt nog steeds veel sneeuw. Al smelt er wel veel weg door de zon, maar er blijft nog genoeg over. Maar het is niet gebruikelijk dat er zo lang nog sneeuw ligt, normaal gesproken is dat rond deze tijd wel verdwenen en begint de lente ook al een beetje. Maar het is hier ook te koud voor de tijd van het jaar, dus het weer is hier ook een beetje in de war. Maar het is hier met Pasen in ieder geval niet kouder dan met Kerst!
Gisteren hebben we Pasen gevierd, het is gebruikelijk dat dat op de zaterdag wordt gevierd. Verder is het gebruikelijk dat je takken in huis zet waar je veertjes in doet en ook zie je overal in winkels kartonnen eieren die je kunt vullen met snoep.
Veel Zweden zijn donderdagmiddag al vrij, Goede Vrijdag is ook een officiële vrije dag, net als tweede paasdag. Op donderdag is het de traditie dat de kinderen verkleed als heks langs de deuren gaan om snoep op te halen. Dit heeft iets met vroeger te maken toen de mensen nog dachten dat de heksen naar Blåkulla vlogen om te duivel te ontmoeten. Maar wat dat nou met al dat snoep te maken heeft, daar ben ik niet achter gekomen. Maar de Zweden grijpen iedere gelegenheid aan om te snoepen want anders kom je natuurlijk ook nooit aan de negentien kilo, die iedere Zweed hier gemiddeld per jaar schijnt te eten!
Het vieren van Pasen hield in dat we eieren gingen verven met de kinderen, die we tijdens de paaslunch op gingen eten. Ook aten we zalm, kaviaar, salade, knäckebröd, kaas en abrikozen. Dit wordt in heel Zweden traditioneel gegeten met Pasen. ’s Middags gingen de kinderen eieren en cadeautjes zoeken in de tuin (deze traditie heeft de familie uit Nederland overgenomen van toen ze daar nog woonden). ’s Avonds kwamen de opa en oma en een tante op bezoek en hebben we traditioneel lam gegeten. Op eerste –en tweede paasdag wordt er verder niks speciaals gedaan. Wat ik opvallend vind, is dat alle winkels hier gewoon open zijn tijdens de paasdagen.
Verder gaat het prima hier! Ik vind het wel jammer dat mijn Zweedse lessen afgelopen zijn, maar ik ben van plan om een vervolgcursus te gaan volgen anders zijn mijn dagen hier af en toe wel erg saai. Ik probeer ondertussen wel mijn Zweeds te verbeteren door boeken te lezen en tv te kijken. Ook ga ik iedere zaterdag naar een bijeenkomst in de bibliotheek, daar kun je onder leiding van iemand van het Rode Kruis je Zweeds oefenen. Iedere woensdag ga ik naar een Hogeschool in de stad, daar is ook de mogelijkheid om samen met anderen Zweeds te praten. En op iedere zondag schijnt er ook iets georganiseerd te worden, dus daar zal ik volgende week eens gaan kijken. Alle beetjes helpen!

Over vier weken komen mijn vriendinnen van de pabo langs in Stockholm en eind mei komen mijn ouders! Dus ik heb alweer wat leuke dingen in het vooruitzicht!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de leuke kaartjes die ik hier krijg; erg leuk! Het fleurt mijn kamer op en de tweeling vindt het erg leuk om ze allemaal stuk voor stuk te bekijken en iedere keer een favoriet uit te kiezen!

Geniet nog van jullie vrije dag morgen en hopelijk wordt het gauw weer beter weer in Nederland!

Hejdå! Annelies

  • 01 April 2013 - 10:27

    Kelly:

    Leuk verslag!! Kan niet wachten tot we naar je toe komen!!
    Heb er heel veel zin in!! X

  • 01 April 2013 - 18:42

    Papa:

    Nog 2 maandjes:-)

  • 06 April 2013 - 19:36

    Marloes Beijk:

    Nou Annelies hier dan eindelijk mijn reactie..
    Het zijn wel leuke verhalen hoor! wel wat langer dan die van mij! haha
    Pa en ma komen lekker over een week al naar mij toe :) Nu is het nog wachten wanneer jij gaat komen.
    Dat lijkt me ook heeeel erg leuk namelijk!
    Ik kom ook nog een keer naar Zweden, maar dat kan ook nog wel even duren omdat ik hier ook nog eventjes zit.. haha
    Xxx je verloren zusje in Antwerpen!

  • 08 April 2013 - 21:10

    Carla:

    Hejda Annelies!
    Wat is een skonhetskammare??? Een beautyqueen??? :-)
    Ziet er allemaal leuk uit daar, gezellige mutsjes!
    Eh....mijn man en ik zijn óók nog van plan om te komen, dus je krijgt het nog druk.
    Liefs! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: