Voor het eerst op de fiets en Zweedse les! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Voor het eerst op de fiets en Zweedse les! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Voor het eerst op de fiets en Zweedse les!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

21 April 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

Hej hej allemaal!

Tot mijn schrik kwam ik erachter dat het alweer drie weken geleden is dat ik voor het laatst heb geschreven! Nou beleef ik hier eigenlijk ook niet zoveel, maar toch is het weer tijd voor een update!
Op 2e paasdag ben ik met een aantal mensen, die ik heb leren kennen op de Zweedse cursus, naar Skansen geweest. Dat is een soort dierenpark in Stockholm maar er staan ook allerlei huisjes van vroeger, dus dat was wel leuk om te zien allemaal! We hadden ook erg mooi weer, dus dat maakte het extra leuk! Als afsluiting zijn we nog met z’n allen uit eten geweest, dus dat was een leuke dag!
Verder wordt het hier ook langzamerhand lente; het lijkt wel of iedereen uit z’n winterslaap is ontwaakt want er zijn ineens overal mensen inde tuin bezig: de laatste sneeuw wordt weggeveegd en trampolines worden weer opgezet. De kleine steentjes die hier ’s winters op de weg worden gestrooid tegen de gladheid, zijn ook opgeruimd en dat schijnt toch echt wel hét teken te zijn dat de lente begint! Ook heb ik laatst voor het eerst gefietst hier, eerder kon dat niet door de vele sneeuw. Maar dat fietsen hier is nog een hele belevenis… Allereerst zijn hier natuurlijk bergen en is het behoorlijk zwaar om tegen de berg op te fietsen, als je dan vervolgens naar beneden suist, gaat dat met zo’n rotgang dat je de hele tijd moet remmen omdat je anders echt veel en veel te hard gaat. Maar goed, dat is vooral in het begin even wennen en daarna gaat dat steeds beter. Maar wat hier echt slecht geregeld is, zijn de fietspaden. Of er zijn dus eigenlijk geen echte fietspaden. Er is wel een soort van stoep langs de kant van de weg, maar dat is tevens de plaats waar de wandelaars moeten lopen. Er is dus een gedeeld pad voor fietsers en wandelaars. En je kunt je misschien wel voorstellen wat dat voor gevaarlijke situaties op kan leveren. Er is namelijk niet echt een aanduiding wie waar moet lopen en fietsen, wat dus geregeld voor vreemde situaties zorgt. Daarbij komt dat het pad zelf vol gaten zit, er ineens stoepjes in het pad zitten en dat het pad ineens ophoudt. Het is bijvoorbeeld erg vervelend dat, als je dus van zo’n berg af komt suizen, er ineens een gat in het fietspad zit waardoor je bijna onderuit gaat. Of dat je denkt te weten waar je heen moet (want bordjes hangen er ook nauwelijks) en dat dan het fietspad ineens ophoudt. Al met al is het dus niet zo goed voor elkaar als in Nederland en ik begrijp nu ook steeds beter waarom bijna iedere fietser hier een helm draagt. Al met al is het een heel avontuur om hier op de fiets te stappen!
Afgelopen maandag ben ik ook weer begonnen met een cursus Zweeds en dat is ook weer een hele belevenis. Deze cursus wordt gratis aangeboden door de overheid, dus iedereen kan daar heengaan en dat gebeurt dus ook. We hebben een hele gevarieerde klas waarin ook een behoorlijk niveauverschil zit. Er zijn er aardig wat die geen woord Engels spreken, wat vooral voor de lerares weer een uitdaging is. Maar aan de andere kant is het ook wel weer leuk om met zoveel verschillende nationaliteiten in één klas te zitten. Wel is het niveau eigenlijk wat te laag voor me waardoor alles te makkelijk is. Maar ik heb nu het studieboek gekregen en kan daar in mijn eigen tempo doorheen, dus dat is wel weer fijn.
Daarnaast ga ik ook nog steeds iedere zaterdagochtend naar de bibliotheek hier in de buurt om Zweeds te praten met anderen, dit is ook wel leuk en iedere keer leer ik weer wat bij. Op zondag ga ik naar Stockholm om ook weer met anderen Zweeds te praten onder leiding van een Zweed. En ook hier leer ik steeds weer wat bij en het is ook leuk om steeds andere mensen te ontmoeten. Verder doe ik mijn best om iedere avond televisie te kijken; ik doe dan ook de ondertiteling aan zodat ik mee kan lezen. Laats was hier ‘Boer zoekt vrouw’ op tv en ook is er een Zweedse versie van ‘Ik hou van Holland’, dus dat zijn wel leuke programma’s om te volgen!
Vorige week is ook het bericht gekomen dat mijn recht van verblijf is goedgekeurd! Ik mag nu dus voor een jaar in Zweden blijven!! Iedereen uit de EU mag voor een periode van drie maanden in een ander land van de EU verblijven, maar na deze drie maanden moet er een recht van verblijf worden aangevraagd. Dit heb ik eind maart dus gedaan en deze is goed gekeurd!

Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte allemaal! Uit Nederland krijg ik vooral mee dat het beter weer wordt en dat het Koningslied is ingetrokken. Zolang dat de belangrijkste dingen zijn die ik mis, zit ik hier voorlopig nog wel prima!

Liefs en groetjes Annelies

  • 21 April 2013 - 13:29

    Kelly:

    Ooeeehh, over een week kom ik de fietspaden checken!!
    En alle andere leuke dingen die je ons gaat laten zien van Zweden!!
    Tot snel!
    X

  • 21 April 2013 - 21:33

    Mieke:

    Weer erg leuk om alles te lezen, An! :) xxxx

  • 22 April 2013 - 00:38

    Marloes:

    Hee zus!

    k herken je verhaal van de fietspaden. Hier zijn het aleen niet de fietspaden die slecht zijn.
    Heel het verkeer is 1 grote chaos!
    ik zie je hier wel een keee verschijnen!
    Veel plezier deze maand met iedereen.

    xxx

  • 24 April 2013 - 23:18

    Carla:

    Hej hej!
    niet alleen het koningslied is ingetrokken, ook vlaggen voor DE GROTE DAG worden met bosjes gestolen! Maar.......onze fietspaden zijn wel goed. Fijn dat daar ook de lente begint. Geniet maar lekker van al je bezoek de komende weken!
    Liefs, x

  • 30 April 2013 - 16:36

    R O O S:

    Hoi Ann!! IK ben dan weer een beetje laat met het lezen van je verslag, maar dat mag de pret niet drukken XD Leuke verhalen heb je weer en maar goed uitkijken op die 'fietspaden'!! Eet je nog wel genoeg Godis? Want daar hoor ik je niet zoveel over :) VEel plezier met je pabovriendinnen en met onze ouders binnenkort!! LIefs! Xxx x 1000!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: