Vervolgcursus, midsommar en een Zweedse doop! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Vervolgcursus, midsommar en een Zweedse doop! - Reisverslag uit Saltsjö-Boo, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Vervolgcursus, midsommar en een Zweedse doop!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

23 Juni 2013 | Zweden, Saltsjö-Boo

Lieve allemaal,

Er is weer van alles gebeurd, dus tijd voor een nieuw verslag! Een paar weken geleden heb ik mijn SFI-cursus (Zweedse les) afgesloten, maar niet voordat we met het SFI-koor een optreden hebben gegeven in een bejaardentehuis. Het is traditie dat het SFI-koor één keer per jaar gaat zingen in het nabij gelegen bejaardentehuis en nu waren wij dus aan de beurt om te zingen. We hebben van te voren wekenlang geoefend op allerlei (uiteraard) Zweedse liedjes en een paar weken geleden was het dan zover! Toen we binnenkwamen zaten er al heel wat ouderen klaar; ze waren heel enthousiast en waren zelfs al aan het applaudisseren voordat we begonnen waren! Het was erg leuk om te zien hoe blij de mensen daar waren dat wij een half uurtje kwamen zingen!
Voor een groot gedeelte van mijn klasgenoten was het begrip ‘bejaardentehuis’ best bijzonder omdat het in heel veel culturen normaal is om je ouders in huis te nemen als ze niet meer zelfstandig kunnen wonen.
Intussen ben ik dus begonnen met mijn andere cursus: Zweeds als tweede taal. Deze cursus wordt op dezelfde locatie gegeven, alleen is het nu ’s middags. Dat komt me overigens veel beter uit want nou hoef ik me ’s morgens niet meer zo te haasten om de kinderen weg te brengen. De cursus zelf bevalt me ook veel beter, ik leer er veel meer en het gaat allemaal net even wat verder op het gebied van grammatica en spelling. Dus de komende maanden zal ik naar deze cursus gaan; ik houd jullie op de hoogte!
Afgelopen week had de familie een feest van vrienden en ik was ook uitgenodigd. Het feest werd gehouden op één van de eilandjes in de archipel waar deze mensen een zomerhuis hebben. Het is overigens heel normaal in Zweden om een zomerhuisje te hebben ‘på landet’ zoals ze dat hier noemen. Op het platteland dus en veelal is dat in de archipel. Dit feest werd gehouden op Ramsö; een klein eilandje met alleen een centraal grindpad en verder overal kleine, schattige, houten huisjes. Het was een hele reis om er te komen, maar zo leek het wel net alsof we op vakantie waren. Het is erg mooi om met de boot tussen al die kleine eilandjes te varen; soms zijn er eilandjes waar maar één rood huis op staat, erg leuk om te zien!
En afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver: het feest waar alle Zweden het hele jaar naar uitkijken: midzomer! Wij vierden het bij een tante, die heel mooi woont in een prachtig rood, enorm groot huis aan de rand van een meer. We kwamen daar rond lunchtijd, waar we toen de traditionele haring en aardappels hebben gegeten; erg lekker! Daarna hadden we een fika uiteraard, want daar houden ze nou eenmaal erg van in Zweden. En toen was het tijd om bloemen te gaan plukken voor de ‘midsommarstång’, dat is een soort van paal die versierd wordt met allerlei bladeren en bloemen. Toen deze paal stond en versierd was, kregen ook alle kinderen een bloemen-bladerkrans op hun hoofd en toen was het tijd om rond de ‘midsommarstång’ te dansen en liedjes te zingen. Dit was heel leuk en het was eigenlijk precies zo als ik weleens op televisie heb gezien. Helemaal Zweeds dus! ’s Avonds hebben we nog gezellig gegeten met z’n allen en als toetje kregen we aardbeien met slagroom, dat schijnt ook speciaal bij midzomer te horen. Het was erg leuk om eens zo’n typisch Zweeds feest mee te maken! De dagen worden nu dus weer korter en eerlijk gezegd ben ik daar best een beetje blij om. Het wordt hier ’s nachts niet echt donker en laatst lag ik rond 02.00 uur in bed en toen hoorde ik de eerste vogels alweer fluiten! Om 04.00 uur schijnt de zon hier al en dan is het erg moeilijk om weer in slaap te komen als je eenmaal wakker bent! Maar ik heb nu mijn raam afgeplakt met kranten en sindsdien gaat het slapen stukken beter!
Vandaag werd een neefje van de familie gedoopt en er werd gevraagd of ik ook meeging. Dat leek me wel leuk, vooral ook om te zien of er grote verschillen zijn met de Nederlandse doop. Dit bleek dus niet het geval; het dopen zelf gaat er ongeveer hetzelfde aan toe. Wel was de hele ambiance eromheen anders; zo werd dit neefje gedoopt in de tuin van een ziekenhuis (dit was omdat de oma erg ziek is en er zo toch bij kon zijn), maar het is hier heel gebruikelijk om je kind thuis te laten dopen. Deze doop werd alleen gevierd met naaste familie en verder geen vrienden of andere familie; al hangt dit er ook sterk vanaf wat je zelf wilt. Het is hier wel gebruikelijk dat het kind tijdens de doop officieel zijn/haar naam krijgt. En er werden grote cadeaus gegeven door iedereen. De doop werd afgesloten met, hoe kan het ook anders, een fika!

Volgend weekend ga ik met de familie naar Zwitserland en ik verwacht rond 16 juli naar Nederland te komen voor een periode van ongeveer vier weken! Daar kijk ik al erg naar uit; het lijkt me erg leuk om na ruim een half jaar weer in Nederland te zijn!

Heel veel liefs van Annelies

  • 23 Juni 2013 - 20:50

    Marloes:

    Jeetje van een verhaal weer.. kan k nog wat van leren haha.
    Maar goed bezig met je zweeds dus :)
    Xxxx

  • 23 Juni 2013 - 20:51

    Tante:

    Hoi Annelies,
    Weer een leuk verslag!
    Bedankt voor mijn verjaardagspresentje, leuk!

  • 24 Juni 2013 - 13:12

    Carla:

    Hoi Annelies, wat bijzonder dat het gewoon licht blijft 's nachts! Afgelopen weekend heb ik met de buren een "catan-marathon" gedaan. d.w.z: de hele nacht kolonisten van catan spelen totdat het licht wordt. Hier begint de hemel voorzichtig lichter te kleuren om 3.30 uur.
    X

  • 27 Juni 2013 - 06:42

    Papa:

    Weer een mooi update! Wij kijken ookuit naar de 16e.

  • 27 Juni 2013 - 20:52

    Jezus:

    Hoi An.

    Wat een leuk verslag!! En nog minder dan een maand en dan ben je hier alweer. 3 weken ofzo, Vet cool. Gaan we mooi leuke dingen doen! :D Xx veel plezier alvast in Zwitserland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: