Bezoek mama & papa en Gotland! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Bezoek mama & papa en Gotland! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Bezoek mama & papa en Gotland!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

30 Maart 2010 | Zweden, Norrköping

Afgelopen week was een zeer geslaagde week, eerst kwamen papa en mama langs en vrijdag ging ik voor een paar daagjes naar Gotland.

Maandag 22 maart
Vandaag kwamen papa en mama aan op Skavsta en natuurlijk ging ik er heen om ze op te halen! Het was erg leuk om ze weer te zien! Met de bus en de trein gingen we naar huis en daar hebben we gegeten, foto’s bekeken en veel gekletst.

Dinsdag 23 maart
Vanochtend ben ik met papa en mama naar het stadsmuseum geweest, je kon in dit museum goed zien hoe alles er hier vroeger uitzag. Terwijl papa nog even bij een oude stoommachine stond te kijken, waren mama en ik intussen even de museumwinkel ingesneakt. Een erg leuke winkel! Toen we elkaar allemaal weer gevonden hadden, zijn we gezellig even koffie wezen drinken!
’s Middags zijn we naar Lindö geweest, dat is een natuurpark hier in de buurt. Het regende helaas wel een beetje, maar dat vonden we niet zo erg. (Je krijgt er nooit spijt van, toch mama?) Natuurlijk moesten we ook nog even boodschappen doen en heb ik samen met mama nog even gewinkeld!
’s Avonds zijn we naar de bioscoop geweest. Het was wel even wennen, maar gelukkig was het een Engelse film. De zaal was ook redelijk klein, maar het was gelukkig niet zo druk.

Woensdag 24 maart
Vanochtend heb ik mijn ouders het dorpje Söderköping even laten zien, dit is het dorp waar ik stage loop. Hier hebben we lekker koffie gedronken in een heel leuk, klein winkeltje (zie foto). Ook hebben we het ‘Ramunderberget’ beklommen en hadden we een prachtig uitzicht over het dorp.
’s Middags zijn we naar mijn stage geweest, waar ik alles even kon laten zien. De kinderen vonden het erg raar dat ik daar met mijn ouders was. De leerkrachten vonden het wel erg leuk om mijn ouders eens gezien te hebben!
Aan het eind van de middag ben ik nog even met mijn moeder naar het winkelcentrum ‘Ingelsta’ geweest (we houden nou eenmaal van winkelen:p), wat erg gezellig was.
’s Avonds zijn we uit eten geweest bij de pizzeria en hebben we op mijn kamer nog een film gekeken.

Donderdag 25 maart
Vandaag gingen papa en mama alweer terug naar huis. Ze vlogen om half 2, dus om half 11 zaten we al in de bus om op tijd op het vliegveld te zijn. Op het vliegveld hebben we nog even wat gedronken, met natuurlijk een ‘kanelbulle’! Toen door de tassencontrole en de douane, nog een laatste keer zwaaien en toen stond ik weer helemaal alleen…
Gelukkig maakte het pakketje van Roos, dat ze met de post had gestuurd, heel veel goed! Erg leuk om te krijgen, dank je wel! Nog steeds krijg ik trouwens kaarten en tijdschriften opgestuurd, erg leuk om te krijgen! Bedankt! :D

Vrijdag 26 maart
Van een aantal mensen had ik gehoord dat Gotland (Gotland is het grootste eiland van Zweden) zo mooi zou zijn, dus besloot ik vorige week om in m’n eentje naar Gotland te gaan en vandaag was het dan zo ver! Ik moest vroeg opstaan om de trein van 06.27 uur te halen. Vervolgens moest ik 3 uur met de trein en nog 3 uur met de boot, maar toen was ik dan wel eindelijk op Gotland! Met de boot kwam ik aan in Visby, dit is de hoofdstad van het eiland. Eerst ben ik maar eens op zoek gegaan naar mijn hostel, deze bleek midden in de winkelstraat te liggen. Ik had mijn kamer boven de Vero Moda, helemaal goed dus!
Bij de toeristeninformatie had ik al de benodigde folders verzameld en ik kwam erachter dat Visby omringd is door een stadsmuur. Ik besloot toen ook om deze muur eens wat beter te gaan bekijken en dus heb ik een wandeling om de muur heen gemaakt. Intussen scheen de zon ook nog en was het intussen 23°C geworden, dit had ik nog niet meegemaakt hier! Wel lagen er overal nog bulten sneeuw, wat wel een beetje een vreemd gezicht was.
’s Avonds nog even boodschappen gedaan en lekker gegeten.

Zaterdag 27 maart
Vanmorgen lekker ontbeten met lekkere broodjes en toen heb ik eerst maar eens even al die leuke winkeltjes bekeken in Visby. Ook heb ik de kathedraal bezocht, waar ik meteen vriendelijk welkom werd geheten. Na het bezoek aan de kathedraal, heb ik eerst maar eens lekker ergens wat gedronken. Met een lekker stuk taart erbij!:D De eigenaar van dit restaurantje was ook erg vriendelijk en kwam gelijk met allerlei tips aanzetten. Ik kon volgens heb wel een auto huren en dan met de boot naar Fårö (een klein eilandje boven Gotland), want daar was het landschap weer heel anders dan hier. Wel een goed idee van hem, maar het was al 14.30 uur en voordat ik er dan zou zijn, zou het alweer te laat zijn. Jammer dus…:S
Verder ’s middags nog even door de botanische tuin van Linnaeus gewandeld en één van de torens van de stadsmuur beklommen. Het uitzicht over Visby was erg mooi! Ook heb ik een fiets gehuurd en ben ik een stuk wezen fietsen. Ik was dit duidelijk niet meer zo gewend, want had na 30 km al zadelpijn, haha!:P
’s Avonds ben ik lekker uit eten geweest bij de Mexicaan!

Zondag 28 maart
Weer lekker ontbeten vanochtend en omdat ik m’n fiets nog de hele ochtend tot m’n beschikking had, besloot ik om even een stuk te gaan fietsen. Ik heb een heel stuk langs de zee gefietst en dat was lekker fris (eigenlijk gewoon behoorlijk koud). Weer terug in Visby heb ik ergens een kop thee gedronken, met daarbij een lekkere wafel met slagroom en jam (alweer zo’n lekkere Zweedse specialiteit!).
Om ook nog wat over Gotland te weten te komen, ben ik nog even naar het Gotlandmuseum geweest. Hier kwam ik er bijvoorbeeld achter dat Visby een Hanzestad is en dat Gotland vroeger bij Denemarken heeft gehoord. Weer wat geleerd dus!
Gisteren had ik tijdens het fietsen al een paar molens gezien en die heb ik nog even van dichtbij bekeken. Wat nou, molens zijn typisch Nederlands?
Toen was het alweer tijd om naar de boot te gaan, dus moest ik mijn fiets meer terug brengen en mijn bagage ophalen. Terug op de vaste wal nog even ergens wat gegeten en toen weer met de trein terug naar Norrköping. Deze had zowaar een beetje vertraging, maar ja, dan maak ik dat ook eens mee.:P

Gotland is echt een heel mooi eiland en in de zomer schijnt het er nog mooier te zijn (waar niet?), er bloeien dan door de hele stad Visby rozenstruiken. Samen met de stadsmuur ziet dat er natuurlijk heel mooi uit. Ik vrees dat ik hier toch ook in de zomer weer eens een keertje terug moet komen. Helaas…haha:p
De weetjes dit keer over Gotland:
- Gotland is ruim 100 kilometer lang en 35 kilometer breed. Het is een behoorlijk groot eiland, er is dan ook een ziekenhuis en een universiteit.
- Op Gotland staan in totaal 92 kerken. Dit is, van vroeger uit, een teken van rijkdom.
- Er zijn veel bedrijven op Gotland die zomers fietsen verhuren, daaruit zou je kunnen opmaken dat er een goede fietspaden moeten zijn. Maar dit is niet het geval, er is welgeteld één fietspad op heel Gotland. Dat betekent niet dat je nergens anders mag fietsen, want het is gewoon toegestaan om op 80 km-wegen te fietsen.
- Één keer per jaar komen alle politici van heel Zweden bij elkaar op Gotland. Wat ze dan precies doen is me niet helemaal duidelijk te worden, maar het heeft ook iets te maken met een moord op een politicus een aantal jaar geleden.


Vrijdag komt Roos alweer en daar heb ik erg veel zin in. Ook vliegt de tijd hier, want over 3,5 week zijn we alweer thuis…

Heel veel groetjes van Annelies

  • 30 Maart 2010 - 20:01

    Mieke:

    Hee Annelies!

    Wat leeeeeuk om weer zo'n uitgebreid verhaal van je te lezen. Gaaf zeg, dat je alleen naar Gotland bent geweest. Zal nu wel weer wennen zijn ;) Mooi dat het zo leuk was met je ouders! De tijd vlieeeegt, ofniet!
    Ik mail je voor het weekend nog even wat uitgebreider. Dan weet je dat!

    Geniet er lekker van je laatste maandje!

    Liefs


  • 30 Maart 2010 - 22:07

    Poffer:

    alweer een fraai verhaal Annelies. moet mijn vakantieplannen maar eens richting Zweden laten gaan .groeten en een leuk weekend met Roos gewenst.

  • 31 Maart 2010 - 08:26

    Jezusje:

    Hoi An!

    wat leuk zeg, ik kijk er naar uit om het allemaal zelf te zien (omg wat een degelijke zin) zal nog ff wat batterijen meenemen voor mn fototoestel en de ticktes nog eens goed in mn tas doen! Had vandaag alweer boete in de trein dus dat gaat alweer lekker. Ha! We waren ff naar groningen voor het vieren van mn kamer, maar dat wist je al toch!? tot heel snel en liefs! Ohja moet je nog iets speciaals hebben vanuit hier? Smokkel ik dat mee! haha
    xx

  • 31 Maart 2010 - 15:04

    Marcelle Burbank:

    Hahaa, ja dat zal dan wel;) Tot vrijdag dan maar!

  • 31 Maart 2010 - 19:14

    Kelly:

    Ook dit verhaal was weer leuk om te lezen! En ik ben weer helemaal op de hoogte! Heerlijk om je ouders weer even om je heen te hebben gehad! En zoals Mieke al zegt. Geniet nog volop van de komende tijd en heel veel plezier met je zusje!!

    Beso

  • 01 April 2010 - 17:31

    Papa:

    mooie verhalen weer! met leuke herinneringen, zoals de prachtige bioscoopavond!
    Dus Gotland is mooi? dat is ook al wel te zien aan de foto's en dat terwijl het nu nog allemaal winters en kaal is.
    Over de boom die aangeeft dat de lucht zo schoon is: dat de boom vol zit met algen is slechts de halve waarheid... wat je ziet zijn korstmossen; een korstmos is een bijzondere samenwerking tussen een schimmel en een wier (= alg). de schimmel en wier werken samen, zonder dat één van beide er nadeel van heeft (symbiose). doordat ze samenwerken kunnen ze stoffen opnemen wat alleen niet mogelijk zou zijn! een win-win situatie dus!
    ;-)

  • 01 April 2010 - 17:31

    Papa:

    mooie verhalen weer! met leuke herinneringen, zoals de prachtige bioscoopavond!
    Dus Gotland is mooi? dat is ook al wel te zien aan de foto's en dat terwijl het nu nog allemaal winters en kaal is.
    Over de boom die aangeeft dat de lucht zo schoon is: dat de boom vol zit met algen is slechts de halve waarheid... wat je ziet zijn korstmossen; een korstmos is een bijzondere samenwerking tussen een schimmel en een wier (= alg). de schimmel en wier werken samen, zonder dat één van beide er nadeel van heeft (symbiose). doordat ze samenwerken kunnen ze stoffen opnemen wat alleen niet mogelijk zou zijn! een win-win situatie dus!
    ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: