Afscheid stage en bezoek aan Öland! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Afscheid stage en bezoek aan Öland! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Afscheid stage en bezoek aan Öland!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

19 April 2010 | Zweden, Norrköping

Dit is mijn laatste verslag vanuit Zweden alweer! Komende donderdag vertrekken we met de trein richting Nederland. Met een tussenstop in Kopenhagen, waar we bij mijn tante Ingrid zullen slapen, gaan we vrijdag dan echt terug naar huis! Het is maar goed dat we met de trein terug gaan, want met het vliegtuig was het waarschijnlijk niet gelukt iv.m. de aswolk.

Dinsdag 6, woensdag 7 en donderdag 8 april
Deze week had ik op stage ‘Nederland-week’! Roos had wat spullen meegenomen vanuit Nederland, dus ik was er helemaal klaar voor! Met de kinderen heb ik deze week wentelteefjes gebakken, liedjes gezongen, beschuit met muisjes gegeten, koek gehapt en stoelendans gedaan. De kinderen vonden het allemaal erg leuk, maar ik denk dat de juffen het allemaal nog nét iets leuker vonden. Steeds werd het fototoestel erbij gepakt om alles maar zo goed mogelijk vast te leggen.
Donderdag ben ik na stage nog even wezen kijken bij een plek waar volgens Leif mooie bloemen stonden, maar ik kon ze niet vinden. Wel zag ik nog een eekhoorn, ook leuk!

Vrijdag 9 april
Vandaag ben ik in m’n eentje naar Stockholm gegaan. Ik wilde wel eens weten hoe alles er nou uitzag zonder de sneeuw. Heerlijk gewinkeld en in de ‘Sweden Bookshop’ een paar boeken gekocht, uiteraard één van Pippi Langkous.:D Van Zweedse schrijvers, maar in het Nederlands vertaald.

Zaterdag 10 april
Vandaag niet zoveel bijzonders gedaan. Alvast de ramen gelapt voor de grote controle van de huisbaas over anderhalve week en ook al een paar dingen opgeruimd. ’s Middags ben ik even naar Ingelsta geweest, dat is een winkelcentrum hier vlakbij en daar een paar leuke cadeautjes voor thuis gekocht!

Zondag 11 april
Volgens Leif was het natuurpark Svensksundsviken heel erg mooi, dus daar ben ik vandaag maar eens een kijkje gaan nemen. Het was inderdaad heel erg mooi daar en het was prachtig weer! Omdat de bus pas vier uur later weer ging, moest ik daar noodgedwongen in de zon liggen wachten. Heel vervelend.;)

Maandag 12 april
Op stage had ik vandaag een soort afscheidsfeestje met de kinderen omdat het mijn laatste week was. We kregen allemaal ijs en ik kreeg een cadeautje! Heel lief allemaal!:D
Vandaag werden we ook geïnterviewd door de krant. Het was geloof ik meer zodat de school meer publiciteit zou krijgen, maar het was wel heel erg leuk! Ook werden we heel vaak op de foto gezet, dus er is er vast wel één bij die goed is gelukt!

Dinsdag 13 april
Vanmorgen hebben we eerst gekeken of we in de krant stonden en we stonden er inderdaad in! Gelijk hebben we een krant gekocht om thuis te kunnen laten zien. Toen we op stage kwamen, waren ze allemaal gelijk heel enthousiast en ze vonden het allemaal heel erg leuk! De kinderen vonden het maar vreemd: Annelies in de krant?
’s Avonds hadden we een afscheidsetentje met alle leerkrachten van onze groep. Dit etentje hadden we bij de directrice thuis. Iedereen had z’n nette kleren aan en de tafel was heel deftig gedekt. Het was erg gezellig! We kregen als cadeautje nog een zilveren ketting, met daarin de kleuren van de Zweedse vlag. De kleur blauw staat voor het water en de kleur geel voor het land.

Woensdag 14 april
Vandaag was dan mijn officiële laatste stagedag. Volgende week ga ik er nog een keer heen om wat spullen te brengen die ik toch niet mee terug kan nemen naar Nederland, maar vandaag was dus de officiële laatste dag. Eigenlijk was het gewoon een dag net als anders, met als enige verschil dat ik al afscheid heb moeten nemen van een juf, die er volgende week niet is. Volgende week wordt dan het echte allerlaatste afscheid…

Donderdag 15 april
Leif had ons altijd nog eens beloofd om met ons te gaan fietsen naar Mem. Toen het nog vroor, zei hij al tegen ons dat het zo’n mooi plaatsje was en dat we daar wel een keer naar toe konden schaatsen. Maar door het vele sneeuw op het ijs, is dit helaas niet gelukt. Vandaar dat we vandaag met de fiets naar Mem gingen. Mem was inderdaad een heel lief plaatsje, we hadden het alleen wat groter verwacht. Er stonden hooguit twintig huizen en een café en dat was het dan. Maar wel erg mooi!
Toen we weer terug waren bij het huis van Leif konden we gelijk aanschuiven aan tafel, want de vrouw van Leif had heerlijk voor ons gekookt. Na het eten wilden ze ons nog een film laten zien, die over Amsterdam bleek te gaan. Leif en zijn vrouw waren daar een paar jaar geleden geweest en nu wilden ze het ons graag laten zien. Erg leuk om te zien, al herkenden we er niks van. :P

Vrijdag 16 april
Vandaag ga ik naar Öland! Vanuit Norrköping gaat er rechtstreeks een bus naar Borgholm, dus dat is wel makkelijk. Wel moest ik in totaal 4,5 uur in de bus zitten om er te komen…
Maar om 18.30 uur was ik er dan eindelijk. Het jammere alleen was wel dat de bus, die me naar mijn bed&breakfast zou brengen, pas om half tien ging. Dus heb ik eerst maar eens lekker gegeten bij een pizzeria, een stukje langs de zee gelopen en een ijsje gekocht. En toen kwam de bus gelukkig! Deze zette me na twintig minuten af bij de goede halte, maar toen ik uitstapte, zag ik eigenlijk niets anders dan bomen, bomen en bomen. Maar gelukkig zag ik even later toch heel in de verte een lichtje, dus daar ben ik maar eens naar toe gelopen. Eerst heb ik maar eens gevraagd of het het goede adres was en toen heb ik gezegd dat ik een kamer heb geboekt daar. Maar ze wisten van niks en ze hadden ook geen plaats… Het bleek een fout te zijn van het toeristenbureau. Maar ik kreeg gelijk een kop thee aangeboden en ze zouden een oplossing gaan zoeken. Na een paar minuten kwam er al iemand die me de weg naar mijn kamer zou wijzen, met een zaklamp gingen we op weg. In een soort schuur, wat ze aan het verbouwen waren tot huis, was nog een kamer vrij. Deze kamer zag er heel netjes uit en werd normaal gesproken gebruikt als slaapkamer voor het personeel. Alles was dus toch nog goed gekomen en ik kon lekker gaan slapen! Vanaf morgen zou er weer plek zijn in de bed&brekfast.

Zaterdag 17 april
Vanmorgen moest ik redelijk vroeg opstaan omdat er op de hele dag maar twee bussen gaan. Één om 9 uur en één om 13 uur, dus besloot ik maar die van 9 uur te nemen. Ik heb de bus genomen naar Borgholm, waar ik een fiets heb gehuurd. Daarna ben ik naar het ‘Borgholms slott’ geweest. Erg mooi om te zien, zie foto’s! Vervolgens ben ik met de bus naar Färjestaden gegaan, waar ik even het dorp bekeken heb. Toen maar weer terug met de bus naar Borgholm, even boodschappen gedaan en op de fiets terug naar mijn bed&breakfast. Het was ongeveer 25 kilometer fietsen en omdat er nauwelijks fietspaden zijn, moest ik het grootste gedeelte op de grote weg fietsen. Deze weg is tevens ook de enige weg op heel Öland. Af en toe kan je de weg wel af, maar dan kom je meestal op een soort van zandpad. Voor aan de weg staan dan ook een stuk of twintig brievenbussen, voor alle mensen die aan het einde van het zandpad wonen. Het is allemaal nogal afgelegen op Öland.

Zondag 18 april
Vandaag wilde ik op de fiets naar het Noordelijkste puntje van Öland. Dit is een tocht van ongeveer 40-50 kilometer, maar ik had toch de hele dag de tijd. Onderweg af en toe gepauzeerd, even naar de supermarkt en ergens thee gedronken met uiteraard een Zweedse wafel. Toen ik er bijna was, merkte ik dat ik een lege band had... Gelukkig was er een aardige meneer die me geholpen heeft om mijn band weer op te pompen. En toen kon ik weer verder, op naar Långe Erik. Långe Erik is de vuurtoren in het Noordelijkste puntje van Öland. Na Erik gezien te hebben, ben ik verder gegaan naar het ‘Trollskogen’. Dit is een heel oud bos, waar ik even een rondje heb gelopen.
Toen moest ik maar weer eens terug, want het duurde nog wel even voor ik weer bij de bed&breakfast zou zijn. Vier uur, 50 km en heel veel tegenwind later was ik terug bij de bed&breakfast en vooral heel erg moe!

Maandag 19 april
Na een lekker ontbijtje was het alweer tijd om alles in te pakken. Met de fiets ging ik weer terug naar Borgholm, waar ik eerst even om opheldering heb gevraagd bij het toeristenbureau. Daar wisten ze ook niet precies hoe het nou zat, maar de persoon die daar over ging, was er vandaag niet. Dus daar schoot ik ook niks mee op…:s
Toen mijn fiets maar teruggebracht, een ijsje gekocht en op de bus gewacht. En om 17.15 uur was ik weer terug in Norrköping! Onderweg zag ik, vanuit de bus, nog 3 elanden!

Verder begint hier in Zweden de lente ook te komen! Aan sommige bomen zitten al knoppen en ook de typische Zweedse lentebloemen heb ik al gezien! Er liggen af en toe nog wel wat bulten sneeuw, maar die worden elke dag kleiner. De lente komt!:D

Voor de laatste keer, de weetjes over Zweden:
- In Zweden is het toegestaan om te bellen als je aan het autorijden bent.
- Het is hier verplicht om van 1 december tot 1 april met winterbanden te rijden. Na 1 april heb je twee weken de tijd om de banden te verwisselen voor zomerbanden. Heb je na 15 april nog steeds winterbanden, dan is dit strafbaar. Met winterbanden beschadigt het wegdek te veel.
- Als ze hier de datum noteren, draaien ze de dag en de maand om. 19 april 2010 schrijven ze als 04/19-2010

Als ik weer terug in Nederland ben, zal ik nog een laatste verslag schrijven. Heel veel groetjes van mij!

  • 20 April 2010 - 12:40

    Monique:

    Dankjewel voor alle verslagen. Zo konden we allemaal meegenieten. Maar we zijn erg blij dat je weer terugkomt. Een heel goed reis gewenst. Groetjes uit Fochteloo

  • 20 April 2010 - 18:19

    Johan:

    leuke verhalen allemaal en mooie foto's.ik denk dat je een leerzame stage hebt gehad en een leuke tijd.goeie reis terug en tot gauw.

  • 20 April 2010 - 19:57

    Papa:

    Tja, mooie verhalen; ik ben trots op je! groetjes aan m'n zus en tot vrijdag!

  • 21 April 2010 - 09:26

    Tante:

    Hoi Annelies, ik ben er van overtuigd dat je een gezellige en leerzame tijd hebt gehad; je hebt heel erg veel leuke en interessante dingen ondernomen, fijne verhalen gemaakt over je belevenissen en mooie foto's gemaakt zodat ik er op afstand mee van kon genieten !
    Een goede terugreis gewenst en de groetjes aan de familie in Kopenhagen!

  • 21 April 2010 - 09:34

    Pearly:

    Hee Zus,,

    vrijdag eindelijk weer home..:) werd wel weer een keer tijd.!
    leuke verslagen man..!!
    helemaal TOP!

    x'

  • 21 April 2010 - 21:26

    Jezusje:

    geweldig genoten!
    dat is even heel cool allemaal, nu maar hopen dat je post niet weg is :| al zou dat ook wel weer hilarisch zijn, behalve je ov dan natuurlijk
    eniweejs, tot vrijdag:D merrie kristmas en een goede reis! xx

  • 22 April 2010 - 21:46

    Poffer:

    wat een ervaring zo,n reis en stage, geweldig.over 30 jaar kun je er nog over vertellen aan de kindjes op school,en dan laat je de foto's zien ,prachtig hoor. goede reis en wel thuis. groeten P

  • 25 April 2010 - 14:35

    Kelly:

    Je hebt echt een super tijd gehad. Zodra ik terug ben, gaan we heel snel bijkletsen! Je verslagen vertellen al veel, maar om het van je te horen, lijkt me nog veel leuker!! :D

    Tot over ong. 2 maand!
    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: