Pasen op z'n Zweeds en Roos op bezoek! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Pasen op z'n Zweeds en Roos op bezoek! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Pasen op z'n Zweeds en Roos op bezoek!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

07 April 2010 | Zweden, Norrköping

Afgelopen week heb ik Pasen gevierd op stage en kwam Roos voor een paar daagjes naar Zweden!

Maandag 29 en dinsdag 30 maart
Weer een paar dagen gewoon stage. Het was leuk om iedereen weer te zien na m’n vrije dagen! Op stage waren ze heel geïnteresseerd (of gewoon nieuwsgierig), want ze wilden precies weten wat ik gedaan had met papa en mama en ook wilden ze een uitgebreid verslag van Gotland.

Woensdag 31 maart
Vandaag hadden we op stage de Paaslunch. Alle kinderen van de hele school kwamen bij elkaar in de speelzaal om daar gezellig met z’n allen te gaan eten. Het traditionele eten tijdens Pasen is zalm, aardappels en haring en dit kwam dan ook uiteraard op tafel. Toen we klaar waren met eten, verkleedde één van de juffen zich als heks. In Zweden heerste lang het bijgeloof dat de toverkracht van heksen rond Pasen op zijn sterkst is en dat ze dan ook extra actief zijn. Op Witte Donderdag vlogen ze op hun bezems naar een bijeenkomst met de duivel op een plaats die 'blåkulla' wordt genoemd, om pas de zaterdag erna weer terug te keren.
Nadat ze op zoek was geweest naar haar kat en buiten een rondje had gelopen, kwam ze weer terug met een mand met snoepjes. Deze deelde ze uit aan de kinderen. Ze zorgde er wel voor dat er nog wat over bleef voor de leerkrachten, want ze houden hier in Zweden heel erg van snoepen!

Donderdag 1 april
Vandaag was het de donderdag voor Pasen en dan is het hier in Zweden gebruikelijk dat de kinderen zich verkleden als heks. Ze gaan dan bij de mensen langs de deuren om snoep te vragen, dit snoep bewaren ze in een kartonnen ei. De kinderen op stage waren vandaag ook grotendeels verkleed en ook ik moest me verkleden als heks. Rond een uur of 10 kwamen we weer met alle kinderen van de hele school bij elkaar in de speelzaal, om daar Paasliedjes te zingen. Na het zingen kregen we allemaal een lekker stuk cake en een glas drinken.
Omdat het vandaag 1 april was, had Leif (in zijn ogen) een goede grap bedacht. Desiree en ik moesten vertellen dat we ineens terug naar Nederland moesten en dat dit onze laatste dag was. Ik zei gelijk al tegen Leif dat ik dat echt niet zonder te lachen kon vertellen, dus heeft hij het gedaan. Maar ze geloofden het niet, wat wel weer een beetje zielig was voor Leif.
Toen ik ’s middags vrij was, ben ik met mijn stagebegeleidster mee naar haar huis gegaan om wat te drinken. Het was erg leuk om eens te zien waar ze woont en het was erg gezellig!:D

Vrijdag 2 april
Vandaag kwam Roos!!!:D Rond 15.30 uur ging ik al op weg om haar op te halen, want ik wilde natuurlijk wel zeker weten dat ik op tijd was. Het vliegtuig landde precies op tijd en toen was Roos daar ineens! Heel erg leuk om elkaar weer te zien!:D
We zijn naar mijn ‘huis’ gegaan en hebben daar lekker gegeten en heel veel gekletst. Ook hebben we ’s avonds lekker een dvd’tje gekeken!

Zaterdag 3 april
Vandaag gingen we winkelen in Norrköping, dat had ik hier eigenlijk nog nooit een hele dag gedaan, maar het was zeer geslaagd! Erg leuke winkels en dan vooral de Indiska, toch Roos?
’s Avonds weer een filmpje gekeken en lekker van de monchoutaart gegeten!:D

Zondag 4 april
Vanochtend heb ik een Paasontbijt voor ons gemaakt, waar wel heerlijk van gegeten hebben! Daarna zijn we naar Ingelsta geweest, dat is een winkelcentrum hier in de buurt. En ja, alles was gewoon open met Pasen.:P Helaas werden we nog wel even gevolgd door een soort van stalker, maar die hebben we gauw van ons afgeschud.
’s Middags zijn we naar Söderköping geweest, waar we even mijn stage hebben bekeken. Daarna hebben we nog bij Leif koffie gedronken en natuurlijk hebben we ook de trappen van het Ramunderberget beklommen. Het uitzicht over Söderköping was heel erg mooi! We hadden ook heerlijk weer erbij, dus dat was wel erg lekker!:D
’s Avonds hebben we weer de heerlijke Zweedse pannenkoeken met slagroom en jam gegeten! En daarna natuurlijk weer gezellig een dvd’tje gekeken!

Maandag 5 april
Toen we vanochtend opstonden, lag er sneeuw! Waren we hier eindelijk blij dat het weer zo’n beetje weg was, was er vannacht dus toch weer wat gevallen! Gelukkig was het aan het einde van de dag allemaal weer weg. Vandaag ging Roos weer naar huis… Ik heb haar weggebracht naar Skavsta, daar hebben we nog even gezeten en toen was het voor Roos tijd om door de douane te gaan. Het was erg jammer dat ze weer naar huis ging, want het was echt heel erg gezellig!!:D:D

De weetjes over Zweden:
- Op eerste Paasdag, hangen hier in Zweden overal de vlaggen uit. Ook op de bussen hangen dan vlaggen. De reden? Ze vieren op deze manier dat Jezus leeft.
- De gemiddelde Zweed eet 17 kilo snoep per jaar, dat is het meeste van de hele wereld!
- Abba is hier nog steeds populair, want zelfs de kinderen op stage zingen ‘Mamma mia’!
- Als je het normale nummerbord van je auto niet mooi vindt, mag je, tegen betaling, een nummerbord laten maken met een zelfbedachte tekst er op.

Heel erg bedankt voor alle post die ik krijg, erg leuk om te lezen allemaal!:D

Hejdå!

  • 07 April 2010 - 18:26

    Pearly:

    wat een leuk verslag weer zeg!! donders.!!
    ben je ook alweer bijna thuis!!
    vrijdag over 2 weken al weer.!!
    de tijd vliegt..:P
    haha

    xx

  • 07 April 2010 - 18:37

    Tante:

    hai annelies,
    Weer heel erg leuk allemaal!, We zijn bij je ouders geweest en hebben gehoord dat jullie het heel gezellig hebben gehad! Het begint nu al weer af te tellen dat je weer terug komt..
    groetjes van tante

  • 08 April 2010 - 07:42

    Poffer:

    Hoi Annelies,ik denk dat die pannekoeken het favoriete gerecht worden in Zwolle en Noordwolde.
    als ze net zo lekker zijn als ze eruit zien?!
    geniet nog even van je verblijf daar.het is zo om. groetjes p.

  • 10 April 2010 - 17:50

    Kelly:

    Ik dacht toch steeds dat die kanelbullar heel groot waren..Maar als ik ze zo zie op de foto, zijn ze eigenlijk heel klein! ;) Maar wel heel lekker volgens mij!! :P

    XX

  • 11 April 2010 - 13:22

    Papa:

    Weer een leuke "update"!
    wel grappig die heksentraditie in Zweden; het schijnt, net als de paasvuren in oost NL een vóórchristelijke traditie te zijn.

  • 11 April 2010 - 21:34

    Dorien:

    Ik wil wel een foto zien van jou als heks..:p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: