Veel stage, weinig uitstapjes! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Veel stage, weinig uitstapjes! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Veel stage, weinig uitstapjes!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

21 Maart 2010 | Zweden, Norrköping

Dit keer eens geen verslag van een reis die we gemaakt hebben, maar een beschrijving van twee gewone weken!

Week van 8 t/m 14 maart
Deze week hadden we geen stage op de preschool, maar hebben we een kijkje genomen op de basisschool van Söderköping. We werden heel vriendelijk ontvangen en werden meegenomen naar klas 6, waar de kinderen vragen voor ons hadden bedacht. Zo kregen we bijvoorbeeld de vraag: “Hoeveel molens staan er in Nederland?” Uhm, tja, goede vraag. Geen idee! Na de vragenronde kregen we een rondleiding door de school. De kinderen vertelden van alles over de school en het was leuk om rond te kijken in deze hele mooie school. Een verschil met Nederland is al dat ze hier verschillende vaklokalen hebben, zoals een houtbewerkinglokaal, textiellokaal, tekenlokaal, muzieklokaal en een keuken. Ze vinden het heel belangrijk dat kinderen leren om met hun handen te werken. De belangrijkste verschillen die ons opgevallen zijn:
- De schooltijden: iedere dag van 08.10 tot 14.10
- Iedere dag krijgen ze op school gratis warm eten.
- De leerkrachten hebben hier hun eigen vakken en staan dus niet de hele dag voor hun eigen klas.
- De leerkrachten gaan mee met de leerlingen van jaar tot jaar. De kinderen hebben dus hun hele schoolperiode dezelfde leerkracht.
- De tafels van de kinderen zijn hoger, dit om de leerkracht te ontlasten.
-De leerkracht krijgt hier onder schooltijd tijd om de lessen voor te bereiden.

Laat ik ook maar eens wat vertellen over het Zweedse schoolsysteem (daarvoor zit ik tenslotte hier in Zweden;)):
- Kinderen zijn hier pas leerplichtig vanaf hun 7e jaar. Voor die tijd kunnen ze naar de preschool (waar ik nu stageloop) en als ze 6 jaar zijn, kunnen ze naar de preschoolklas op de basisschool. Hier leren ze om alvast een beetje te wennen aan school, deze klas is niet verplicht.
- Als ze eenmaal op de basisschool zitten, zitten ze daar op tot hun 16e jaar. Dat zit namelijk meestal allemaal in één gebouw. Tot hun 16e zijn ze ook verplicht naar school te gaan.
- Daarna kunnen ze naar de ‘upper secondary school’. Je kan hier gericht een opleiding volgen die te maken heeft met het beroep wat je later wilt gaan doen. Deze school is een beetje te vergelijken met de mbo-opleidingen zoals wij die kennen.
- Na deze school kan je nog doorgaan naar de universiteit, waar je bijvoorbeeld kunt leren voor leerkracht of arts. Deze school is te vergelijken met onze hbo-opleidingen.

Op woensdag was het alweer onze laatste dag op deze basisschool en kregen we nog een t-shirt als aandenken. Vandaag hebben we ook nog gekeken bij Marianne, zij begeleidt kinderen die Zweeds als tweede taal hebben. Het was erg leuk om te kijken hoe zij Zweeds leert aan de kinderen en zelf hebben we er stiekem ook nog een beetje van geleerd!:p
’s Avonds kwam Marcelle nog even langs om de foto’s van Lapland uit te wisselen en hebben we gezellig samen gegeten.

Vrijdag hingen er weer allemaal vlaggetjes op de bus en het bleek dat het vandaag de naamdag van Victoria is. Victoria is de kroonprinses van Zweden en daarom belangrijk genoeg voor een vlag op de bus.

In het weekend lekker geluierd, beetje gewinkeld en m’n kamer weer een beetje opgeleukt. Ook hebben we nog even gewandeld bij Lindö en hebben we lekker pannenkoeken gegeten, op de Zweedse manier uiteraard! (Met aardbeienjam en slagroom.):D

Week van 15 t/m 21 maart
Deze week hebben we op stage het typisch Zweedse gerecht ‘pytt i panna’ gegeten, het is een soort mengsel van aardappelblokjes, vlees en uien en je eet het met rode bieten. Erg lekker! De köttbullar van woensdag vond ik ook best lekker en worden hier gegeten met aardappelpuree en lingonsylt (vossenbessenjam).
Ook hebben we deze week ons treinticket voor de terugreis gekocht. Op 22 april gaan we met de trein naar Kopenhagen, waar we een nachtje bij mijn tante zullen slapen. De volgende ochtend gaan we dan verder naar Nederland.
Vrijdag hebben we een bezoek gebracht aan een middelbare school in Söderköping. Daar waren we voor uitgenodigd door Eva, zij is de contactpersoon hier in Zweden voor ons. De middelbare school was eigenlijk precies hetzelfde als dat we die in Nederland kennen. Het enige verschil is eigenlijk dat de leerlingen niet per niveau bij elkaar in de klas zitten, maar gewoon per leeftijd. Het was leuk om eens op deze school te kijken!
Dit weekend heb ik nog even een bezoekje gebracht aan het stadsmuseum, dat was wel leuk om te zien. Je kon zien hoe vroeger er alles aan toe ging hier. Verder heb ik de was gedaan, beetje gewandeld en ook een heel klein beetje huiswerk gemaakt. Ook heb ik nog mijn kamer opgeruimd, want mama en papa komen morgen al!

Het weer was vandaag een beetje waardeloos, het heeft geregend en gesneeuwd. De sneeuw is nu aan het dooien, wat voor veel water op de wegen zorgt. ’s Nachts vriest het nog wel af en toe, waardoor het ’s ochtends weer spekglad is. Hopelijk wordt het weer wat beter weer!

Morgen komen papa en mama dus al, vrijdag ga ik voor een weekendje naar Gotland (dat is een eiland van Zweden) en met Pasen komt Roos! Allemaal leuke dingen dus:D

En uiteraard heb ik weer wat weetjes voor jullie:
- Na de geboorte van een baby heeft de moeder een jaar zwangerschapsverlof.
- Je hebt hier in Zweden drie maanden de tijd om je kind aan te geven bij de gemeente, tot die tijd heeft het dus vaak ook geen naam.
- Het is in Zweden vrij normaal om je achternaam te veranderen. Dit is hier ook helemaal niet zo duur (80 euro o.i.d.) en veel mensen doen het dus ook. Het gebeurt ook dat mensen na hun trouwdag met een nieuwe, gezamenlijke naam verdergaan.
- In veel winkels hangt een gekleurde sticker, het lijkt een beetje op een meetlat (zie foto). Dit hangt er zodat, als er overvallers zijn, de winkelmedewerkers kunnen zeggen hoe lang deze overvaller is.

Groetjes en tot de volgende keer!

Hejdå!

• 22 Maart 2010 - 19:12

Pearly:

pa en ma zijn nu bij jouw, dus vandaar dat ik tog maar even het verslagje leesXD!!!

leuk verslag!!
    en een super leuk kastje..!!

xx'

• 29 Maart 2010 - 09:17

Poffer:

hoi Annelies, net (MA.29.mrt) kwam je moe langs en heeft haar reisverslag gegeven, over hoe jullie gezellig de dagen (en nachten )doorgebracht hebben. ze is nu weer op de fiets en gaat nog even 25 km om te trainen voor de grote fietstocht.
    ben benieuwt naar je volgende verslag. groetjes poffer.doei

• 31 Maart 2010 - 19:05

Kelly:

Heb je verslag eindelijk gelezen en natuurlijk volgt er dan een reactie!
    Ik vind het zo leuk om je weetjes en info over Zweden te lezen! :D

Ik ga gauw je volgende verslag lezen, want dan weet ik hoe het was met je ouders! Al weet ik dat al wel een beetje natuurlijk! ;)

Beso