Lapland: sledehondentocht en ijshotel! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Lapland: sledehondentocht en ijshotel! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Lapland: sledehondentocht en ijshotel!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

09 Maart 2010 | Zweden, Norrköping

En deze week het verslag over Lapland, maar ook nu weer even eerst het begin van de week!

Maandag 1 maart
Vandaag was het een natte dooiboel op straat, overal lagen plassen en het was echt heel vies. Maar gelukkig werd het ’s avonds weer wat kouder, dus we blijven hoop houden op meer sneeuw! Vandaag was weer een leuke dag op stage, het wordt steeds leuker omdat je steeds meer interactie met de kinderen krijgt. Ook gaat het iedere dag beter met de taal en daardoor ga je steeds meer dingen snappen.
’s Avonds heb ik nog lekker een pizza gegeten met Marcelle, Maayke en Desiree.

Dinsdag 2 maart
Vandaag weer een dagje naar stage, het was heerlijk weer en dus vond ik het helemaal niet erg om buiten te lopen. De kinderen vermaken zich hier buiten prima met de vele sneeuw die er ligt.
Verder waren we vandaag weer druk met de was, dat is hier altijd een avondvullend programma. Zo ging deze keer de deur weer niet open, terwijl onze was in die ruimte zat. Maar gelukkig heeft iemand onze was in de zak gedaan en is alles weer goed gekomen!

Woensdag 3 maart
Op woensdag is er af en toe op stage gym voor de vijf-jarige kinderen. Vandaag mocht ik mee naar de gymzaal die bij de basisschool hoort. Het duurde een half uur voordat we er waren omdat we steeds wegzakten in de sneeuw. Ook moesten we af en toe in een cirkel gaan staan om te kijken of iedereen er nog wel was. Eenmaal aangekomen en omgekleed, kregen de kinderen eerst een appel en wat drinken. Daarna begonnen ze met de warming-up en vervolgens deden ze een circuitje met verschillende onderdelen. Het viel mij op dat er in het gymlokaal heel veel wandrekken hingen, allemaal genummerd ook. In totaal waren het er 32. Ook was er een klimwand. Leif vertelde me dat dit iets was van de laatste jaren, dat er ineens overal klimwanden waren voor de kinderen.

Donderdag 4 maart
Vandaag begon dan eindelijk de reis naar Lapland! We hadden de wekker om 05.15 uur gezet, zodat we de trein van half 7 zouden hebben. Eerst moesten we met de trein en de bus naar het vliegveld in Stockholm. Vanuit Stockholm vlogen we naar Kiruna, waar we ongeveer kwart over 12 aankwamen. Vanaf het vliegveld moesten we met de bus naar het centrum en toen zijn we gelijk maar op zoek gegaan naar ons jeugdherberg. Dit zag er allemaal heel mooi en netjes uit.
Van Leif hadden we gehoord dat Kiruna qua oppervlakte de grootste stad ter wereld is en dat wilden we met eigen ogen wel eens zien, dus besloten we ’s middags eerst de stad maar eens te gaan verkennen. Dit bleek eigenlijk nogal tegen te vallen, dus we vermoeden dat het grootste gedeelte van Kiruna uit bos bestaat. ’s Avonds hebben we lekker een pizza gegeten! We hoopten er op om het Noorderlicht te kunnen zien, maar dat hebben we helaas niet kunnen ontdekken. Daarom besloten we om maar lekker een ijsje te gaan eten!

Vrijdag 5 maart
Gisteren hadden we afbakbroodjes gekocht, dus we hadden vanochtend lekker verse broodjes! Om 09.00 uur zouden we worden opgehaald door Henrik in zijn Dodge. En precies op tijd kwam hij aanrijden en maakten we voor de eerste keer kennis met de Lapse Lompheid: zonder voor te stellen werden we de wagen in gedirigeerd. Na nog wat mensen opgehaald te hebben, reden we naar het beginpunt van de tocht. Hier kregen we warme kleren en schoenen en maakten we kennis met de rest van de groep, 23 personen in totaal. Onder hen waren ook twee Nederlanders: Fedde en Marnix.
We vertrokken met drie sleeën met honden en met twee sneeuwscooters met sleeën erachter. Onderweg stopten we af en toe, zodat iedereen de mogelijkheid kreeg om de sneeuwscooter en de hondenslee te besturen. Na een uurtje kwamen we aan bij het kamp. Waar we te horen kregen dat we eerst hout moesten hakken voordat we te eten kregen. We kregen een beetje het idee dat we in een kamp voor ontspoorde jongeren zaten, maar het was wel heel leuk en gezellig allemaal!
’s Middags hadden we niet echt een vast programma, maar we konden gaan schaatsen, langlaufen of wandelen. We kozen ervoor om te gaan schaatsen op het meer. Het was erg leuk om weer eens te schaatsen, al ging het allemaal nog wel een beetje wiebelig.
We hebben deze middag ook kennis gemaakt met Steeke, de kampleider. Hij is nogal lomp in zijn manier van reageren, vandaar ook de betiteling Lapse Lompheid.:p
Het duurde even voordat we eten kregen, maar we kregen dan uiteindelijk wel rendiervlees. Ik vond dit niet zo lekker, het was nogal taai en muf.
Na het eten wilden we eindelijk dat Noorderlicht wel eens zien, maar het was nogal bewolkt helaas. Maar toen we na een tijdje weer naar buiten gingen, was het ineens heel helder! Dus besloten we maar naar buiten te gaan en op het meer te gaan zitten kijken naar het Noorderlicht. Het was niet heel duidelijk te zien, maar af en toe zagen we toch echt wel groenige vlagen! Maar ook de sterrenhemel was hier heel mooi! Veel meer sterren als in Nederland en ook stonden ze veel lager aan de hemel. Prachtig om te zien!:D
’s Nachts hebben we nog twee keer de wekker gezet: één keer om het Noorderlicht nog een keer te zien en één keer om de zonsopgang te zien. Maar helaas was het beide keren bewolkt.

Zaterdag 6 maart
Gisteravond hadden we van Steeke een picknickmand met het ontbijt meegekregen, dus daar hebben we vanochtend maar uit ontbeten. We besloten verder vanochtend maar een wandeling te gaan maken door het bos. Ook hebben we nog een sneeuwgevecht gehouden, wat erg leuk was!:D Tussen de middag hadden we een bbq in het bbq-huisje, dit smaakte erg goed!
Toen was het jammer genoeg ook alweer tijd om te spullen te pakken en terug te gaan. We gingen weer dezelfde route terug, met hondensleeën en sneeuwscooters. We hadden weer erg mooi weer, dus het was een prachtige tocht! Terug bij het startpunt, moesten we de kleren en schoenen weer inleveren en werden we weer met de Dodge terug gereden naar ons jeugdherberg. We hadden met Marnix en Fedde tussendoor ook nog een afspraak gemaakt om te gaan eten vanavond. Dus na een lekkere douche, gingen we weer op zoek naar een leuk restaurantje. Maar dat kennen ze in Lapland niet, dus zijn we maar weer bij dezelfde pizzeria wezen eten als donderdag. Wat ook weer erg lekker was!
Na het eten zijn Marnix en Fedde nog met ons mee gegaan naar ons jeugdherberg, waar we nog wat gedronken hebben en een film hebben gezien. Erg gezellig allemaal!

Zondag 7 maart
We moesten voor 10.00 uur het jeugdherberg uit zijn en de enige bus naar het ijshotel vertrok om 09.50, dus dit betekende dat we nog redelijk vroeg op moesten staan vandaag. Dit was wel een beetje jammer, want we waren nogal heel erg moe. Maar het ijshotel leek ons ook heel mooi en zo vaak kom je niet in Lapland, dus moesten we er wat voor over hebben. Het ijshotel was heel mooi om te zien! Echt alles is van ijs daar, zelfs de glazen waar je uit kan drinken! Je kan daar in allerlei verschillende kamers kijken, waar overal weer andere ijsfiguren staan. Heel mooi om te zien en erg knap gemaakt!
Ook hebben we nog in de buurt van het ijshotel nog in een Sami-tent wat gedronken. De Samen zijn de bewoners van Lapland. Het is een apart volk binnen Zweden eigenlijk.
Verder hebben we gewacht op de taxi die ons naar het vliegveld zou brengen, want om 18.00 uur vlogen we alweer terug naar ‘huis’. Daarna moesten we nog met de bus en de trein, dus we waren laat in de avond pas weer thuis.

Het was echt heel erg leuk om eens in Lapland te zijn geweest, vooral zo’n sledehondentour is echt geweldig om te doen! En nu zo met al die sneeuw en het mooie weer was het echt heel erg mooi! De Lapse Lompheid was wel iets waar we aan moeste wennen, want eigenlijk gedroeg iedereen zich zo in Lapland. Als we dan wat vroegen, kregen we bijvoorbeeld helemaal geen antwoord of het antwoord kwam pas na 5 vijf minuten en dan ook nog eens heel kortaf. Maar zo hebben we wel echt kennis gemaakt met de echte Lappen.;)

De weetjes dit keer gaan over Lapland:
- In Kiruna is nog een hele grote ijzermijn, die ook nog in gebruik is. Zo’n beetje alle mannelijke inwoners van Kiruna schijnen daar te werken.
- De naam 'Lappen' wordt door de bevolking zelf als beledigend ervaren. Ze hebben liever dat ze Saami of 'Saamen' genoemd worden.
- Informatie over het Noorderlicht: Het noorderlicht komt tot stand doordat elektrisch geladen deeltjes met grote snelheid in het magnetisch veld van de aarde terechtkomen. Deze deeltjes worden voortgeblazen door zonnewinden, stromen van geladen deeltjes die ontsnappen aan het zonoppervlak. Het fenomeen is het best te zien in de buurt van de magnetische polen van de aarde. Het noorderlicht komt het hele jaar door voor, maar kan slechts waargenomen worden in een donkere winternacht.
- In Lapland gaat de zon in de zomer 3 maanden niet onder en in de winter is het er ongeveer 1 maand helemaal donker.

Voorlopig hebben we nog geen ander reisje op het programma staan, maar ik kijk al wel uit naar 22 maart, want dan komen papa en mama hierheen!

Groetjes Annelies

• 09 Maart 2010 - 19:56

Pearly:

weer een leuk verhaal..!! :P enig..!!
    maar het is niet helemala duidelijk waar jullie nou hebben geslapen tijden die sleeden honden tocht..!!
    maar goed.!

xxx

• 09 Maart 2010 - 21:05

Marcelle Burbank:

Heey!
    Superleuk geschreven, het was ook echt zo geweldig daar! :D
    Liefss

• 09 Maart 2010 - 23:55

Poffer:

weer een geweldige belevenis dat Lapland, en wat saai de komende week zonder uitje!
    mooie foto's .!!groeten

• 10 Maart 2010 - 13:10

Ybelina:

Heey!
    Leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! Heel wat!! Zul je straks vast moeten wennen aan het 'saaie' leven als je over een hele poos weer terug bent in Nederland;) Nog heel veel plezier daar!

• 11 Maart 2010 - 21:32

Mieke:

Wat een gave foto's erbij Annelies! Super!
    Roos is hier net geweest voor de kamer die vrij is, haha. Ik hoorde dat je terugreis geboekt is op 25 april? Wij gaan dan net naar Berlijn volgens mij.... Super dat je ouders komen!
    Ik spreek je snel weer!

liefs, Mieke

• 13 Maart 2010 - 14:17

Danielle:

Heeejj Annelies,

helemaal gaaf joh!! Letland en Lapland. Erg leuke foto;s ook. Jammer dat t Noorderlicht niet helemaal goed zichtbaar was, maar je hebt m toch fftjes gezien. Ik ben benieuwd naar je volgende story :)

-xxx- Danielle

• 15 Maart 2010 - 13:46

Pearly:

wat een lekker ijsje is dat zeg,..!!
    jammie..
    ik hoop maar dat die ook in mijn brief zit deze week.. haha

• 19 Maart 2010 - 17:29

Christien:

Hoi Annelies,
    Wat een verhalen allemaal,
    ben er echt even voor gaan zitten! Dit pakken ze je nooit meer af, hartstikke mooi!!!
    Maandag zal ik je ouders op de trein zetten, wordt vast heel gezellig.
    Je kunt ze iniedergeval genoeg laten zien, 'k ben nu al benieuwd naar de verhalen. Annelies,ik wens je nog een hele fijne tijd toe. Groetjes Christien en tot de volgende keer. HOI!!!