Riga! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Riga! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Riga!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

28 Februari 2010 | Zweden, Norrköping

Zoals beloofd, deze keer gaat het over Riga! Maar eerst natuurlijk ook nog even het begin van de week!

Maandag 22 februari
Vandaag was het heel erg verschrikkelijk koud! Toen ik op stage aankwam was het –22 en ’s nachts was het ongeveer –30 geweest! Maar gelukkig hebben we een skibroek, thermolegging, muts, sjaal, dubbele sokken, beenwarmers, handschoenen en een warme jas!
Op stage was vandaag een kind jarig, ze werd 4 jaar. In mijn groep is het dan gebruikelijk dat ze een taart gaan bakken, helemaal lekker dus!:D Er werd gezongen voor het meisje, ze kreeg een cadeautje en we gingen met de hele groep taart eten, erg gezellig!

Dinsdag 23 februari
Op stage hadden we vandaag een soort bbq, we gingen met z’n allen naar buiten om daar worstjes te braden bij het vuur. Deze bbq was voor de hele school en was omdat het vakantie was. Het was erg koud, maar ook erg leuk!
Vandaag hebben we ook onze treintickets voor donderdag geregeld, voor als we naar Letland gaan!

Woensdag 24 februari
Vandaag was het heel erg mooi weer, een stralende zon en een strakblauwe lucht. Samen met de vele sneeuw, was het uitzicht overal heel mooi! Er waren vandaag niet zoveel kinderen op stage, vier maar. Dit komt omdat het hier vakantie is deze week. De oudere broertjes en zusjes hebben dan vrij van school en daarom zijn de meeste ouders ook vrij. Dit houdt dan weer in dat de kinderen van de preschool gezellig thuis blijven.

Donderdag 25 februari
Vandaag gaan we naar Riga! Om half tien hadden we de trein vanuit Norrköping en we vlogen om twaalf uur vanaf Stockholm Skavsta. Omdat we alleen maar handbagage mee hadden, konden we lekker snel doorlopen. Het was maar een uur vliegen naar Letland, maar omdat het daar een uur later is, kwamen we er om twee uur aan. Op het vliegveld hebben we eerst maar de ‘Riga-card’ gekocht, hiermee kan je dan in al het openbaar vervoer en heb je toegang tot verschillende musea. Dit leek ons natuurlijk wel heel handig! Eerst moesten we met de bus naar het centrum van Riga en vanuit daar nog met de tram naar ons appartement. Verder hebben we de stad nog verkend, door willekeurig in een bus te stappen. Ook hebben we alvast een beetje gekeken wat voor winkels er hier zien, je moet een beetje op de hoogte blijven van de trends toch?!;)

Vrijdag 26 februari
Vandaag hebben we, als echte toeristen, met de kaart in hand door Riga gelopen. Riga is een hele mooie, oude stad met prachtige gebouwen. We hebben het ‘House of blackheads’ gezien, maar ook het Vrijheidsbeeld, de Dom, de ‘Powder tower’, ‘St. Peter’s catedral’, ‘Riga castle’ en het ‘Cat house’. En ook hebben we af en toe nog een museum bezocht.
Wat me verder opviel was de stad zelf. Het is een grauwe stad, met trieste mensen en vervallen huizen. Nou regende het ook, dus dat maakte het er allemaal ook niet beter op. Ook zijn ze nog niet goed ingespeeld op toeristen, veel dingen zijn onduidelijk en ook zijn er weinig dingen te doen. Op straat zijn veel zwervers en alle mensen kijken wantrouwend om zich heen. Je moest ook echt wel goed je spullen in de gaten houden, want je had het idee dat er ieder moment iemand je tas zou kunnen leegroven.
’s Middags hebben we nog een heel leuk theehuis ontdekt, waar je heel relaxed je thee kan drinken en lekker onderuit gezakt kan zitten kijken naar iedereen die voorbij komt. Ook hebben we nog een winkelcentrum ontdekt, waar we natuurlijk wel wat moesten kopen!;)
’s Avonds zijn we uit eten geweest in een typisch Lets restaurant (dat denk ik tenminste, het zag er allemaal heel Letland-achtig uit). Het eten was er erg lekker!

Zaterdag 27 februari
Vanochtend eerst maar eens een beetje uitgeslapen en daarna zijn we op weg gegaan naar het openluchtmuseum. Dit ‘etnografische openluchtmuseum’ is het grootste van Europa! Het duurde even voordat we er waren, want het lag buiten de stad. In het museum kon je zien hoe de huizen er vroeger uitzagen. Dit was wel leuk om te zien! Iets minder leuk was dat deze huizen allemaal op slot waren en we dus niet binnen konden kijken. Daardoor waren we ook vrij gauw uitgekeken in dit museum en na een uurtje gingen we weer met de bus terug. Onderweg zijn we nog even in een winkelcentrum wezen kijken, waar we toch langskwamen. In het winkelcentrum is alles heel luxe met mooie winkels, maar als je dan weer buiten komt en op de bus staat te wachten, zie je pas hoe het echt in Riga is. Oude bussen, gaten in de weg, zwervers op straat. Echt een heel verschil met Zweden!
Aan het einde van middag zijn we weer even naar het theehuis geweest, echt heel leuk om daar te zitten! ’s Avonds zijn er ook weer wezen eten in hetzelfde restaurant als gisteren, alleen nu met ander eten!

Zondag 28 februari
Vanochtend zijn we eerst naar het winkelcentrum gegaan om ons geld op te maken. Heel vervelend om te doen, dat begrijpen jullie!;) Ook hebben we voor de laatste keer thee gedronken in het theehuis en zijn we nog naar een museum geweest. Dit keer gingen we naar het kunstmuseum, van de buitenkant zag het er heel mooi en groot uit, maar vanbinnen waren het maar twee zalen. Op zich was dat nou ook weer niet zo erg, want we hadden het ook wel weer gezien voor vandaag.
Toen weer terug naar het appartement, dat een beetje schoongemaakt en toen weer met de bus naar het vliegveld. Om vier uur vlogen we en om vier uur kwamen we ook weer aan in Zweden. Lang leven het tijdverschil!:D
Helaas moesten we nog wel een uur op de trein wachten voor we weer naar ‘huis’ konden, maar gelukkig konden we warm en droog wachten.
Het is trouwens erg raar om vanuit Letland naar Zweden te vliegen. Normaal ga je vanuit een ander land weer terug naar Nederland, maar wij gingen gewoon weer terug naar Zweden!

En weer even de vertrouwde weetjes, dit keer over Letland:
- In Letland hebben ze geen euro, maar de Lat. Één Lat is ongeveer €1,50.
- In Riga rijden trolleybussen.
- Letland is redelijk goedkoop. Voor 4 Lat kon je heerlijk eten en voor 18 Lat hebben we de ‘Riga-card’ gekocht, waarmee je dus gebruik kon maken van al het openbaar vervoer en gratis entree had op de musea.
- In Riga zijn we best veel Nederlanders tegen gekomen. Meer dan dat we tot nu toe in Zweden hebben gezien!
Voor volgend weekend staat Lapland op het programma. We gaan met het vliegtuig naar Kiruna, waar we een sledehondentocht gaan maken. Ook gaan we het ijshotel nog bekijken en zondag vliegen we weer terug. Volgende week dus een verslag over Lapland!

Groetjes!!

• 28 Februari 2010 - 22:44

Poffer:

hadden de letse jongens ook van die leuke haren of zaten die ook allemaal onder een pet/muts ???

leuke verslagen, blijf schrijven.
    groeten poffer

• 01 Maart 2010 - 06:33

Tante:

Annelies, wat een leuke dingen ondernemen jullie allemaal!! Geniet van alles wat je meemaakt!
    groetjes

• 01 Maart 2010 - 11:27

Kelly:

Super!! Wat een leuke ondernemingen allemaal.. :D !! En ik kan me voorstellen dat dat geld opmaken heel vervelend moet hebben gevoeld :P !

Besos

• 01 Maart 2010 - 20:16

Papa:

mooie verhalen! lekker theehuis, daar wil ik ook wel eens zitten. ik kijk al uit naar je avonturen bij de Lappen! ;-)

• 03 Maart 2010 - 18:34

Monique:

Geweldig dat je van die leuke dingen onderneemt! Gelukkig zijn wij van de sneeuw af, maar jij mag er nog best van genieten hoor! Hartelijk bedankt voor je kaart, de blauwe kamer heeft voor jou 2 boeken met scandinavische recepten klaargelegd. Ze missen je! :-) groetjes uit Fochteloo

• 08 Maart 2010 - 10:42

Johan:

hoi annelies.nou dat is weer een leuke storry,en ook weer mooie foto's.En nog steeds alles in de sneeuw.Ben je nou niet nieuwschierig hoe het er zomers uit zal zien?

• 11 Maart 2011 - 11:11

Marlies:

Hoi Annelies,

Ik ga met mijn moeder en broer een paar dagen naar Riga en zoek nog een leuk appartement.
    Kan je mij adviseren?
    Waar lag het appartement en hoe duur was het?

Ik hoor het graag, groetjes, Marlies

• 11 Maart 2011 - 19:26

Annelies:

Hoi Marlies,
    Hopelijk lees je mijn bericht op mijn site, ik wist niet hoe ik anders contact met je moest zoeken. Ik heb dat appartement in Riga toen geboekt via budget appartments. Het adres was 'Ierou iela', wat goed te bereiken was met een soort tram. Ik was samen met een ander meisje en samen betaalden we 42 lat, dat is ongeveer 60 euro. Voor 2 personen voor 3 nachten. Helemaal niet duur dus!
    Het is trouwens aan te bevelen om een rigacard te kopen, die is omgerekend maar iets van 25 euro geloof ik en je kan er drie dagen overal mee in het openbaar vervoer en je kan veel musea in.
    Veel plezier! En als je nog wat wilt weten, stuur je maar weer een berichtje!
    Groetjes Annelies