Een maand in Zweden alweer! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Een maand in Zweden alweer! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Een maand in Zweden alweer!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

21 Februari 2010 | Zweden, Norrköping

Alweer een maand zitten we hier nu. Qua weer is er niet veel veranderd sinds we hier aankwamen, want er ligt nog steeds erg veel sneeuw. Het heeft ook alweer drie dagen gesneeuwd en ze blijven hier druk bezig met het opruimen van de vele bergen sneeuw. Er is hier geloof ik ook een soort weer-alarm afgeroepen, tenminste tot hoever ik het in het Zweeds heb kunnen begrijpen. We zullen wel zien hoe het allemaal gaat. Hieronder eerst maar weer eens mijn belevenissen van de afgelopen week:

Maandag 15 februari
Vandaag gingen we weer naar stage, ze waren daar erg benieuwd naar wat we allemaal beleefd hadden in Stockholm. Wat wij maar al te graag vertellen natuurlijk!;)
Toen we weer thuiskwamen lag er een brief van de Zweedse justitie in de bus, waar we best wel een beetje van schrokken. We besloten deze maar mee te nemen naar stage morgen, zodat Leif ons even kon vertellen wat er in stond.
Verder vandaag nieuwe plantjes gekocht voor op m’n kamer (het moet wel een beetje gezellig blijven natuurlijk!) en mijn kamer opgeruimd.

Dinsdag 16 februari
Vandaag is het de officiële Semla-dag! Semla wordt officieel alleen gegeten op de dinsdag waarop het nog zeven weken duurt voordat het Pasen is. Maar van deze regel trekken ze zich niet zoveel meer aan de laatste jaren, want vanaf Kerst zijn er al ‘semlor’ te koop in de winkels. Maar vandaag stond dus helemaal in het teken van de semla. Op stage hadden ze het nergens anders over, de kinderen gingen van papier semla knutselen en ook de krant stond er vol mee. Ook kregen we tussen de middag semla te eten. Semla is een bol van een soort brood gevuld met een substantie wat nog het meest lijkt op een mix van spijs en marsepein, met bovenop een dot slagroom zonder suiker. Ik vind dit dus niet lekker, maar hier zijn ze er dol op!
De brief hebben we even laten vertalen op stage en we zijn er nu dus achter dat we de huur al hadden moeten betalen. Normaal krijg je hier een brief voor, maar die hebben we dus niet gehad. Nu hebben we dus een boete van SEK 160 (16 euro)…

Woensdag 17 februari
Op stage heb ik de kinderen vandaag de Nederlandse versie van ‘hoofd-schouders-knie-en-teen’ aangeleerd. De kinderen, en eigenlijk ook de volwassenen, vinden de ‘sch-klank’ nogal lastig. Maar ze hebben het goed geprobeerd en ze hebben beloofd dat ze zouden blijven oefenen. Ik ben benieuwd maandag!;)
Vandaag was ook de dag dat Leif eindelijk ‘bambi’ heeft gezien. We waren met de kinderen buiten aan het spelen en ineens zag ik een paar reeën lopen. Gelijk heb ik Leif gehaald en hij is naar ze blijven kijken totdat ze weer verdwenen waren…
Ook heb ik vandaag op stage verteld wat ons Nederlandse woord ‘trut’ betekent. Op stage wordt nogal vaak aan een kind: ‘Är du tröt?’ gevraagd, wat betekent: ‘Ben je moe?’. Het klinkt heel raar als je regelmatig ‘trut’ om je heen hoort, dus heb ik even uitgelegd wat dat woord bij ons betekent. Dit vonden ze erg grappig om te horen!

Donderdag 18 februari
Vandaag hoefden we niet naar stage, dus leek het me een mooi moment om even naar de kapper te gaan. Om hier een kapper te vinden, is geen enkel probleem. Op iedere hoek van de straat (en dit is niet overdreven) zit een kapper. Dus keuze genoeg. Ik kon, zonder eerst een afspraak te maken, gelijk geknipt worden. Wel was dit door een Zweed die geen Engels sprak, maar het is allemaal toch goed gekomen! Met het knippen was hij zo klaar, dit was met 10 minuten gebeurd. Maar met het stylen is hij nog wel 20 minuten bezig geweest. Met een föhn, een borstel, een andere borstel, een kam, nog eens met de föhn en toen nog met allerlei gels en spray. Het zag er prima uit! Wel een beetje jammer alleen dat je gelijk je muts weer op moet als je naar buiten gaat.
Ook heb ik vandaag even de problemen met de brief opgelost. De huur voor februari en maart is betaald. En ook voor april hebben we de DE brief al binnen, zodat we dat binnenkort ook kunnen betalen.
’s Middags ben ik maar weer eens op zoek geweest naar het winkelcentrum in de wijk Hageby, maar het blijft onvindbaar. Morgen nog maar eens proberen!
Ook heb ik nog een paar films gehuurd, zodat we ’s avonds ook eens een film kunnen kijken hier!

Vrijdag 19 februari
Vandaag heb ik dan eindelijk het winkelcentrum in Hageby gevonden. Helaas stelt het niet zo heel veel voor, maar ik heb het tenminste gevonden!:D
Ook hebben we besloten dat we wel eens een taart konden maken, een monchoutaart. Dus ben ik maar alvast met de bodem begonnen vandaag!
We hoorden van Leif dat we met onze buskaart ook in de tram konden en dat leek ons wel heel leuk om eens te proberen. Daarom ben ik vandaag maar een beetje wezen touren met de tram. Zo zie je nog eens wat van de stad!
’s Avonds hebben we de taart afgemaakt en tijdens de film hebben we hier heerlijk van gegeten. Bij de foto’s zie je het resultaat!

Zaterdag 20 februari
We wilden vandaag gaan schaatsen in Söderköping op het kanaal. Maar, toen we de gordijnen omhoog deden, zagen we het al: sneeuw, sneeuw, sneeuw. Dat schaatsen ging hem niet worden dachten we, maar toch gingen we een poging wagen. Schaatsen mee, eten mee, drinken mee, dik aangekleed gingen we op weg. Maar de bus kwam niet, ook vanwege het weer waarschijnlijk. Helaas…
Daarom zijn we ’s middags maar naar ‘Ingelsta’ geweest, een groot overdekt winkelcentrum hier in Norrköping. We waren daar al eens geweest, maar toen hadden we alles nog niet heel goed bekeken.;)
’s Avonds weer heerlijk van de taart gegeten en natuurlijk een filmpje gekeken!

Zondag 21 februari
Vandaag zijn we wezen skiën! Vol goede moed gingen we op weg naar de bushalte en na 15 minuten wachten, kwam daar ook zowaar de bus aan. Deze bracht ons naar ‘Yxbacken’, het skigebied hier in de omgeving. De zon scheen ook lekker, een strakblauwe lucht en een prachtig uitzicht! We hebben heerlijk geskied vandaag!
Verder zijn we vandaag nog bezig geweest met de was, dat is iets wat hier altijd heel veel tijd in beslag neemt…

En daar zijn ze weer: terug van, heel even, weggeweest. De Zweden-weetjes! (Deze keer speciaal voor Johan.)
- Waar het gerucht vandaan komt dat iedereen hier in Zweden Björn zou heten, is mij niet helemaal duidelijk. We zijn er namelijk achter gekomen dat ‘björn’ ‘beer’ betekent.
- In Zweden gebruiken ze geen kilometers, maar de mijl.
- Op kleine flesjes (van ½ liter) en op blikjes (van 33 cl) zit statiegeld. Niet iedereen levert dit ook weer in, dus de zwervers hier zie je ook lopen met tassen vol flessen en blikjes.
- De gekleurde huizen die hier staan( zie foto), zijn typerend voor deze streek in Zweden.
- We zijn er achter gekomen dat de eland en het rendier twee verschillende dieren zijn. Wij dachten steeds dat dit dezelfde dieren waren, wat dus niet zo is!


Donderdag gaan Desiree voor een paar dagen naar Riga. We gaan met het vliegtuig en komen zondag weer terug. Volgende week dus een verslag over Riga!


Hälsningar från Annelies

  • 21 Februari 2010 - 19:02

    Marcelle:

    Wauw, dus het skieën is gelukt vandaag! Super! Dat wil ik binnenkort ook wel doen;)
    Xxx!

  • 21 Februari 2010 - 19:38

    Mieke:

    Leeuk leuk leuk weer Annelies! Ik vond je kaartje erg leuk. Wat leuk dat jullie die dingen kunnen doen. Alvast veel plezier volgende week, maar ik spreek je vast nog wel!
    xxx

  • 21 Februari 2010 - 20:16

    Kelly:

    Dat weetje van de zwervers herkende ik..hahah! Dat hadden we ook ondervonden toen we in Zweden waren! ;)
    Veel plezier in Riga en ik kijk uit naar je verslag daarover!! :D

    Besos

  • 28 Februari 2010 - 13:46

    Pearly:

    wat een ontzettend leuk verhaal..!!
    jij wel een beetje stout geweest he..;) haha met je boete;)

    en die weetjes zijn altijd erg leuk,, maar waarom nu persee voor Johan??(A)

    xx'

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: