Stockholm! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Stockholm! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Stockholm!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

14 Februari 2010 | Zweden, Norrköping

Na een weekend Stockholm is het weer de hoogste tijd om een verslag te schrijven. Hopelijk wordt het niet zo lang, want dan leest Pearly het ook eens een keertje!;)

Donderdag 11 februari
Vandaag was de dag van vertrek, de bus zou om 12.45 uur vertrekken vanaf het station in Norrköping. Er was dus ruim de tijd om eerst nog eens even uit te slapen. Drie dagen stage is tenslotte best vermoeiend hoor!
De busrit naar Stockholm duurde 2 uur en 15 minuten, maar leek helemaal niet zo lang. Onderweg hadden we mooi uitzicht over besneeuwde bergen en Zweedse huisjes, leuk om naar te kijken!
Eenmaal in Stockholm aangekomen gingen we eerst maar eens op zoek naar de ‘turistinformation’, waar we de ‘Stockholmcard’ gekocht hebben. Met deze kaart kan je 3 dagen lang onbeperkt in meer dan 80 musea en je kunt gebruik maken van het openbaar vervoer. Met deze kaart op zak gingen we eerst maar eens op zoek naar ons hotel. Dit was best nog een aardig eindje lopen, maar uiteindelijk hadden we het dan toch gevonden. Helaas viel het hotel een beetje tegen, de gang zag er uit als een gevangenis en de kamer was niet veel groter dan een hondenhok. Maar goed, we zouden er toch allemaal maar slapen. :p
We hadden al wel in de gaten dat je in Stockholm geweldig kon winkelen, dus dat hebben we eerst maar eens even gedaan. Het viel ons wel op dat de pashokjes hier hele lage deuren hebben, waardoor iedereen zo naar binnen kan kijken.:s
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje, waar je trouwens zelf je bestelling door moest geven bij de kassa. Dit schijnt vrij normaal te zijn in Zweden.
Onderweg naar het hotel kwamen we een Mac Donalds tegen, waar we nog even een Mc Flurry hebben gegeten, heerlijk!:D Om de tijd ’s avonds een beetje door te komen, besloten we om de metro eens even te gaan verkennen! En dus hebben we twee uur lang heel Stockholm gezien, nou ja: onder de grond dan!

Vrijdag 12 februari
Na een lekker ontbijtje in het hotel gingen we met de bus naar ‘Djurgården’, dit is één van de 14 eilandjes waaruit Stockholm bestaat. Hier gingen we naar het museum ‘Junibacken’, onder andere bekend van Pippi Langkous, die ze hier Pippi Långstrump noemen. We hebben in een soort trein een ritje gemaakt waarbij we langs allerlei verschillende verhalen geleid werden. Erg leuk!:D
Daarna gingen we naar het ‘Vasamuseet’, waar een hele grote boot tentoongesteld ligt. Dit is een oorlogsschip, wat in 1628 in de haven van Stockholm ten onder ging. Dit schip is het enige overgebleven 17e eeuwse schip ter wereld.
Het volgende museum was het ‘Nordiska museet’, wat er aan de buitenkant heel erg mooi uitziet. Van binnen vonden we het een beetje tegenvallen, dus stonden we met een kwartiertje weer buiten.
Toen door naar ‘Skansen’, een park waar veel oude gebouwen te zien waren. Maar ook was er een glasblazerij, waar we konden zien hoe dit in z’n werk ging. Ook hebben we in dit park elanden gezien, want er was ook een dierentuin bij.
’s Middags gingen we naar ‘Gamla Stan’, een heel oud gedeelte van Stockholm. Dit stadje heeft allemaal heel smalle straatjes en leuke winkeltjes!
Ook vandaag hebben we weer even gewinkeld, we hebben wel door dat de mode hier wat verder is als in Nederland. We hebben voor de lol even wat gepast zodat jullie zelf een oordeel kunnen geven (zie foto’s)!

Zaterdag 13 februari
Vandaag was het erg koud en heeft het de hele dag gesneeuwd, maar dat mocht de pret niet drukken! Als eerste vandaag gingen we naar de ‘Kaknästornet’, een toren van 155 meter hoog waarbij je een uitzicht hebt over heel Stockholm. Beetje jammer was wel dat het erg mistig was en daardoor niet zo heel veel kon zien.
Op naar het ‘Drottningholms slott’ dan maar. In dit slot schijnt de Koninklijke Zweedse familie te wonen, maar we hebben ze helaas niet gezien (niet dat ik ze zou herkennen trouwens). ;) Wel een heel mooi gebouw om te zien!
’s Middags gingen we naar het ‘Kungliga slottet’, hier worden de meest officiële Koninklijke aangelegenheden gehouden. Het leek allemaal wel een beetje op het slot van vanochtend, maar wij kunnen zeggen dat we er geweest zijn! :p
Verder ook weer even naar ‘Gamla Stan’ geweest, we waren er toch in de buurt nu! Heerlijk nog even een kopje thee gedronken en een ‘kanelbulle’ gegeten!:D
En omdat de meeste musea om 17.00 uur dichtgaan en de winkels tot 18.00 uur open waren, hebben we ook maar weer even gewinkeld! Hier kunnen we geen genoeg van krijgen hier! We hadden ’s ochtends al bedacht dat we wel bij de Ikea konden gaan eten, dan zouden we die ook nog even zien. In Stockholm staat namelijk de grootste Ikea van de wereld! Maar helaas was het restaurant al gesloten en moesten we noodgedwongen naar de Mac Donalds.

Zondag 14 februari
Vandaag is het ‘alla hjärtans dag’, Valentijnsdag dus. Hier in Zweden wordt dat ook fanatiek ‘gevierd’! Dit was de laatste dag in Stockholm alweer! Om 12 uur zijn we met de bus weer naar Norrköping vertrokken. De tijd is heel erg snel gegaan, maar we hebben ook heel veel gezien! Stockholm is echt een hele mooie stad en wordt terecht ‘de hoofdstad van Scandinavië’ genoemd. In de zomer moet het hier nog mooier zijn, door al het water wat je dan kan zien. (Nu is alles bevroren en besneeuwd en zie je dus het verschil niet tussen water en land.) Dus wie weet kom ik hier in de zomer nog wel een keertje terug!;)

Dit verslag was niet al te lang, toch Pearly? (En anders heb je nu pech, want je hebt het toch wel gelezen;))

Hejdå! Annelies

• 14 Februari 2010 - 18:43

Kelly:

Nou wat een avontuur!! Heel leuk..Ben blij dat jullie zoveel naar de Mac gaan :P..Daar zijn mijn bezoekjes aan de KFC niks bij!! ;)

• 14 Februari 2010 - 19:39

Antoinette:

Hey Annelies,
    Door kelly lees ik ook jouw avonturen. Geweldig!!! Wat doen jullie veel en wat zien jullie een boel. Ik vind het heel erg leuk om je verhalen en weetjes te lezen. Nog heel veel plezier in Zweden. maar volgens mij gaat dat best lukken.
    Groet Kel's mam

• 14 Februari 2010 - 20:10

Betsie:

Hallo Annelies,vanuit Katwijk wens ik jou(jullie )een heel fijne,gezellige en natuurlijk leerzame tijd toe.Een hartelijke groet,
    Betsie

• 15 Februari 2010 - 15:39

Poffer:

gefeliciteerd met oma's verjaardag

• 15 Februari 2010 - 21:23

Karlijn:

Klinkt allemaal erg goed!
    Heel veel plezier nog:-)

• 16 Februari 2010 - 15:37

Dorien:

hooi!
    nou dit is zelfs het 1e reisverslag wat ik helemaal heb gelzen.:p dus je hebt het goed geschreven..:P leuk om die foto's te zien ja!
    xxxxx

• 16 Februari 2010 - 16:24

Mayo:

Hoi hoi,

Zoo, wat een beleving, en wat leuk dat je zoveel kan zien van het land en de steden!! Heel veel plezier nog! en geniet ervan... Maar dat komt vast goed, met het shoppen en de mac!! :P

xx

• 16 Februari 2010 - 18:46

Tante Carla:

Leuke streepjes ;-)

• 17 Februari 2010 - 17:12

Lynn:

hee annelies,
    heel erg bedankt voor je kaart. echt heel leuk.
    ik las je verslag, echt leuk. gelukkig maak je veel mee, heb je lekker veel om over te vertellen!:D
    de zweedse taal lijkt me vreselijk om te leren, maar ik weet daar niks vanaf, dus eigenlijk kan ik er niks over zeggen.
    heel veel plezier verder in zweden.
    liefs

• 23 Februari 2010 - 13:38

Daan-Elle:

Heej Annelies!!

Stockholm lijkt me helemaal leuk!! heerlijk dat winkelen en btje cultuur oelala! Fijn dat jullie je goed vermaken daarow:D
    Hier gaat t ook goed. Ik moet zeggen dat ik het studeren met buitelandse studenten erg leuk vind:) Ik ben benieuwd naar al je verhalen als je weer terug bent! Enjoy.

Liefs -x- sköna dagar

Danielle

• 01 Maart 2010 - 19:42

Papa:

foto bij IKEA kun je wel als reclamemateriaal aan hen verkopen! leuk!

• 07 Maart 2010 - 16:58

Jezusje:

wat een geniale foto an!!
    pa heeft gelijk, kan zo de reclamefolder op