We zitten hier alweer bijna drie weken! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu We zitten hier alweer bijna drie weken! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

We zitten hier alweer bijna drie weken!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

10 Februari 2010 | Zweden, Norrköping

En het is weer tijd voor een nieuw verslag!

Zaterdag 6 februari
Vandaag zouden we bij Leif op de koffie gaan. Hij stond ons bij de bushalte in Söderköping op te wachten. Gelijk werden we meegenomen naar een stoffenwinkel waar op dat moment zijn dochter bezig was haar trouwjurk te passen. We werden meteen aan iedereen voorgesteld en ze vonden het allemaal erg leuk dat wij er waren!
Na de koffie, met allerlei zelfgebakken heerlijke koekjes, hebben Leif en zijn vrouw Brigitta ons een rondleiding door het dorp gegeven. Alles hebben we te zien gekregen, van de kerk waar zijn dochter gaat trouwen tot het kanaal waar geschaatst kan worden. Terug bij zijn huis nodigde hij ons gelijk alweer uit voor de lunch, hij zou pannenkoeken gaan bakken. Dat lusten wij natuurlijk wel, dus namen we zijn uitnodiging graag aan. De pannenkoeken worden hier gegeten met jam en room, erg lekker.:D
’s Middags hebben we Ulla’s (juf van de gele groep) winkel bekeken. Ze heeft een winkel in cadeauartikelen en had ons uitgenodigd om te komen kijken. Erg leuk om te zien allemaal! Haar winkel zit in een heel groot overdekt winkelcentrum, dus daar moesten we dan maar gelijk even gaan winkelen natuurlijk!;)

zondag 7 februari
Vandaag was de dag dat we zouden gaan skiën! Maar zoals we al vermoed hadden, reed er geen bus. Je had deze bus van te voren moeten reserveren en dat hadden we dus niet gedaan. Helaas… Maar omdat we toch vroeg opwaren, besloten we maar om de stad wat verder te gaan verkennen. Op naar het ‘Vrinnevisjukhuset’ (sjukhuset betekent ziekenhuis, wat hier dan ook vlakbij lag) dan maar, dit was een heel groot park waar heel veel mensen aan het langlaufen waren! Erg mooi om te zien allemaal weer, met mooi besneeuwde bomen.
’s Middags zijn we wezen winkelen hier in Norrköping, dat hadden we eigenlijk nog niet echt gedaan en daar vonden we het nu hoog tijd voor worden. En ideaal natuurlijk dat de winkels hier op zondag gewoon open zijn!

Maandag 8 februari
Vandaag weer een dagje naar stage. Om jullie toch een beetje een beeld te geven van wat er allemaal gebeurt op zo’n school, heb ik een dagschema gemaakt:
08.30 uur: Wij beginnen (de school is al open vanaf 06.15!)
09.30 uur: Met z’n allen liedjes zingen en aansluitend fruit eten.
10.00 uur: Naar buiten. Dit is een heel gedoe aangezien alle kinderen in maillots, leggings, extra broeken, vesten worden gehesen. Daarna moeten ze nog een skipak aan, sjaal om, handschoenen aan, muts op. Eventueel kunnen de kinderen gaan schaatsen op het ijsbaantje wat bij de school gemaakt is, maar dan moeten ze ook nog een helm op. Het duurt dus wel even voordat iedereen buiten is.
11.15 uur: Naar binnen. Wat op het punt hierboven allemaal aangetrokken moet worden, moet nu allemaal weer uitgetrokken worden. Ook moet alles in de droogkast gehangen worden en moet alle kleding weer bij het juiste kind komen te hangen.
11.30 uur: Warm eten. Wij eten gewoon mee en het is best wel lekker!
12.15 uur: De jongere kinderen gaan naar bed, de oudere kinderen worden voorgelezen.
12.30 uur: Ik heb 45 minuten pauze.
13.15 uur: De kinderen mogen zelf weten wat ze doen, meestal zijn ze aan het knutselen en ik knutsel vrolijk mee.
14.30 uur: Aan tafel voor een cracker of brood.
15.00 uur: Ik ga naar huis. (De school is open tot 18.30 uur)

Het is dus niet zo dat we hier echt lessen geven, de kinderen doen hier vooral waar ze zelf zin in hebben. Wel heb ik afgesproken met de juf van mijn groep dat ik wat knutseldingen met de kinderen ga doen en een liedje aan ga leren.
Verder hebben we vandaag kennis gemaakt met Eva, zij is de contactpersoon tussen de Pabo en deze school. Leuk om eens te zien met wie we nou steeds gemaild hebben! Ze was al helemaal op de hoogte van ons (ze wist zelfs dat ik flauw gevallen was) en nodigde ons gelijk al uit om ook eens op haar school te komen kijken.
‘s Avonds hebben we de typisch Zweedse ‘köttbullar’ gegeten, de gehaktballetjes!

Dinsdag 9 februari
Vandaag op stage kregen we te horen dat het op dinsdag ‘semla-dag’ is. Dit is een Zweedse lekkernij die tussen Kerst en Pasen gegeten wordt hier in Zweden en dan dus vooral op de dinsdag. Wij waren hier natuurlijk wel benieuwd naar, want ze schenen toch echt wel heel erg lekker te zijn! Maar dit viel even vies tegen! Semla is een bol gevuld met spijs met daarbovenop een dot slagroom zonder suiker. Maar we kunnen in ieder geval zeggen dat we het geproefd hebben!;)
Vandaag hebben we ook nog kaartjes gekocht voor onze reis naar Stockholm, komende donderdag. We gaan met de bus en deze doet er ongeveer 2 uur over. We zijn benieuwd!

Woensdag 10 februari
Op stage vonden ze het allemaal maar raar dat wij semla niet lekker vonden. Leif zei nog dat hij er ook nog één gehad had en dat hij het zich niet kon voorstellen dat er mensen waren die het niet lekker vonden. Hij vertelde me ook nog dat semla vroeger in de warme melk werd gelegd en daar overheen wordt dan suiker gestrooid. Nou, dan lijkt het me dus helemaal niet te eten…
Ook hebben we nog 5 Bambi’s gezien (we weten het Engels woord niet en Leif introduceerde toen het woord Bambi). Het blijken gewoon reeën te zijn die we thuis regelmatig rond zien huppelen, maar hier is het heel bijzonder. Leif was op dat moment net naar huis voor zijn pauze en vond het heel jammer dat hij ze niet gezien had.

Morgen gaan we dus naar Stockholm, voor 4 dagen. We hebben daar een hotel geboekt midden in de stad, lekker centraal dus! Er schijnen heel veel mooie dingen te zijn in Stockholm, maar we willen in ieder geval naar het Pippie-museum, Koninklijk paleis, Gamla Stan (dit is een heel bekend oud straatje dat heel erg smal is) en naar Slot Drottningholm. Ik heb er heel veel zin in!:D

En zoals gebruikelijk, nog wat leuke dingen over dit land:
- In flats was het gebruikelijk dat er van boven naar beneden een afvalbuis liep. Je kon dan op iedere verdieping je afval in deze buis gooien en het kwam beneden dan in de vuilnisbak. Deze worden niet meer gebruikt, maar in ons huis is nog wel te zien dat er één gezeten heeft.
- In sommige lijnbussen is het verplicht op een gordel te dragen.
- Het is gebruikelijk dat een vrouw hier twee trouwringen om heeft. Één ring is dan de verlovingsring en de andere ring is de echte trouwring. De man heeft wel gewoon één ring, dit is een verlovings- en trouwring in één.

Heel veel groetjes vanuit een nog steeds koud en sneeuwachtig Zweden!

Hejdå!

• 10 Februari 2010 - 20:19

Pearl:

ik wist helemala niet dat je daar ook bleerf slapen in Stockholm..!!
    beetje jammer dat ik dat nu in een verslag moet lezen zus..!!

• 10 Februari 2010 - 20:41

Pearl:

het lijkt btw wel een beetje op onze stage... je dagje..;) haha

• 12 Februari 2010 - 09:04

Jezusje:

Hey An!

Wat leuk dat je nu in Stockholm bent! Dat is wel heel cool en ook dat pippimuseum!!
    Ik ga zo even mijn afwas doen en naar de markt. HEt is mooi weer hier!!
    SChijnt bij jou de zon ook (omg wat een gesprek weer..)whaha
    heel veel plezier nog!!
    xxhedja

• 12 Februari 2010 - 19:05

Wendy:

heey annelies,
    wat leuk om al je verhalen te lezen. ik ben nu al benieuwd naar Stockholm. Wel beetje raar dat je daar ook gewoon pannekoeken aan het eten bent, dat mag alleen in nederland hoor:P. nog veel plezier daar, en tot schrijven:).

• 12 Februari 2010 - 22:33

Papa:

He Annelies,
    Weer een leuk verslag van je. ik hoop dat je veel plezier in Stockholm hebt. Wat die "Bambi" betreft; probeer in het vervolg de lataijnse soortnaam eens; (Ree: Capreolus capreolus) die is internationaal ;-)

bye bye

• 14 Februari 2010 - 00:21

Fiep:

Heey Annelies!!

Volgens mij ben je al helemaal gewend daar in Zweden!! Ik liep een beetje achter met de verhalen van iedereen maar dat ben ik nu aan het inhalen.. Zo leuk om de verschillende verhalen en vooral de verschillende situaties te lezen! Jou stage dag klinkt mij heel apart in de oren.. Moeten de kinderen in Zwemen niet rekenen, taal en andere dingen? Wel geweldig dat ze kunnen schaatsen etc buiten. Heerlijk lijkt me dat! Leuk dat je richting stockholm gaat of bent geweest.. Das vast een mooie stad.. En helemaal goed voor het koude zweedse beeld dat er nu sneeuw ligt! mooie foto's!

Hey succes met alles en ik blijft je volgen zo af en toe!

Groetjes vanuit Nieuw Zeeland!