En weer ligt er hier een heleboel sneeuw! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu En weer ligt er hier een heleboel sneeuw! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

En weer ligt er hier een heleboel sneeuw!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

05 Februari 2010 | Zweden, Norrköping

Weer een nieuw verslag van mij, vanuit Zweden! Eerst nog even wat punten die te maken hebben met de vorige verslagen:
- De Zweedse jongens gaan we echt nog een keer op de foto zetten, maar nu kan dat nog even niet. Het is hier namelijk zo koud, dat iedereen een muts op heeft en zo kunnen we dus de kapsels niet bekijken. Helaas…
- Naast de kerk in Söderköping stond nog een soort van kerktoren. Ik ben er inmiddels achter wat dat is: een klokkenstoel. Daarin zitten de klokken om mee te luiden. (Je had gelijk, papa!)
- We zijn er ook achter wat de vlaggen op de bussen te beteken hadden. Iedere dag hier in Zweden heeft een naam, een mannen- en een vrouwennaam. De naam van die dag was Karl en zo heet de koning hier in Zweden. Als er iets te vieren is met het koningshuis, worden er vlaggetjes op de bussen gehangen, dus vandaar!

En nu maar weer verder met het verslag:

Maandag, 1 februari
Vandaag gingen we weer naar stage, wat weer erg leuk was. De kinderen beginnen me nu ook echt te herkennen en dat is leuk om te merken. We zouden deze week uitleg krijgen over het Zweedse schoolsysteem, maar dat gaat niet door omdat de directrice ziek is. Op zich was dat wel jammer, want we snappen het nu nog niet allemaal zo goed hier, maar het komt dan vast volgende week wel!
Verder hebben we vandaag nog van Leif (de enigste mannelijke medewerker van de school) zijn telefoonnummer gekregen, we mogen hem altijd bellen als er wat aan de hand was. “You can call me every moment, 24 hours a day” Erg lief van hem en toch wel fijn om iets achter de hand te hebben.

Dinsdag, 2 februari
Vanochtend viel ons gelijk al op dat ze hier de sneeuw aan het weghalen waren. Dit deden ze met grote shovels en deze deden het dan weer in nog grotere vrachtwagens. We vroegen ons natuurlijk af waar ze dat dan heen brachten. Dit heb ik dan maar even gevraagd aan Leif (Leif weet alles!), hij vertelde dat ze dat naar een groot veld brachten, zodat het in de stad niet in de weg lag. Vroeger werd dit in de meren gekiept, maar dat mocht nou niet meer.
Op stage hebben we vandaag schaatsen te leen gekregen, toen ze hoorden dat we graag wilden schaatsen, hebben ze dit gelijk voor ons geregeld. Dezelfde dag kwam er iemand met schaatsen voor ons en we mogen ze zolang gebruiken als we maar willen. Ook kwam Ulla (de juf van de gele groep) nog aan met een tas vol keukenspullen, ze had gehoord dat we alles nieuw hadden moeten kopen hier en daarom had ze zelf thuis gezocht naar spullen die ze niet meer gebruikte zodat wij die konden gebruiken. Erg lief allemaal van ze:D
Morgen schijnt het weer te gaan sneeuwen, waar ze op stage erg tegen op zien. Ze zijn die sneeuw hier al wel weer zat. En wij vinden het juist zo leuk! Leif vertelde ook nog dat het sinds 1979 hier niet meer zo gesneeuwd had. En wij maar denken dat dit normaal is…

Woensdag, 3 februari
En inderdaad: sneeuw, sneeuw, sneeuw vandaag! Het is de hele dag aan het sneeuwen geweest, dus er is weer behoorlijk wat sneeuw bijgevallen. In Söderköping ligt nu ongeveer 70 cm!
Vandaag hebben we op stage vandaag een vrouw ontmoet, zij was ergonoom en was aan het kijken hoe het allemaal er aan toe ging op deze school. Het bleek dat deze vrouw (Eveline) ook uit Nederland kwam! Ze was 25 jaar geleden geëmigreerd naar Zweden en bezocht nu verschillende bedrijven om te kijken hoe het er ergonomisch aan toe ging. Heel leuk om weer even in het Nederlands te praten!
Ondertussen was het steeds harder gaan sneeuwen en kwamen ze erachter dat er geen bussen meer naar Norrköping zouden rijden. Iedereen was gelijk in rep en roer en ging bellen om uit te zoeken hoe het nou precies zat. Ze zeiden al dat we wel konden blijven slapen op de school als we niet meer thuis zouden komen. Maar uiteindelijk bleek dat we mee terug konden rijden met Eveline, zij kwam toch door Norrköping heen. Dit kwam ons natuurlijk hartstikke goed uit en zo zijn we toch nog thuis gekomen!

Donderdag, 4 februari
Vandaag was ons doel om eens naar Himmelstalund te gaan, dit is een heel groot park hier in de buurt, waar je ook kan langlaufen. Dit leek ons wel wat, dus besloten we een kijkje te gaan nemen. Helaas hadden we nog steeds niet helemaal door hoe die bussen hier nou rijden, dus waren we opeens weer terug bij ons beginpunt. Maar we wilden natuurlijk toch kijken wat er nou precies te doen was bij Himmelstalund, dus zijn we gewoon met de volgende bus weer die kant op gegaan. Nu wisten we waar we uit moesten stappen en zo zijn we er dus toch gekomen.:p
Alleen bleek het allemaal een beetje tegen te vallen, want we konden geen langlaufloipe vinden en al helemaal geen verhuur. Dus hebben we daar maar even de omgeving verkend en zijn we een uur later weer terug gegaan met de bus. Eenmaal thuis bleek dat we de verkeerde kant op gelopen waren, haha!
’s Avonds hadden we een winterbbq op stage. Iedere groep heeft één keer per jaar een soort familiefeestje, waarbij de vaders en moeders mogen komen kijken. Dit keer hadden ze besloten om er een winterbqq van te maken. En natuurlijk waren wij ook uitgenodigd!
Dik aangekleed gingen we op weg, want het was weer heel erg koud. Op stage hadden ze worstjes, broodjes en koffie voor ons meegenomen en was het erg gezellig! Wel werd het steeds kouder, dus na 1,5 uur besloten we maar weer terug te gaan. Ook zijn we toen nog maar even naar de Mac Donalds geweest voor ons ‘after-bbq-maal’, want aan twee broodjes hebben we toch echt niet genoeg.;)

Vrijdag, 5 februari
Lekker een vrij dagje alweer, dus eerst maar eens even uitgeslapen! Daarna besloten we om eens een kijkje te nemen in Lindö. We zagen op de kaart dat je daar ook kon langlaufen, dus moesten we daar natuurlijk ook eens even gaan kijken. De rit erheen was erg mooi, de bomen waren aangevroren wat een heel mooi gezicht gaf! Eenmaal in Lindö, was het allemaal nog veel mooier! We hebben een wandeling gemaakt door het bos (waar we inderdaad loipes zagen) en het was echt prachtig! Overal sneeuw en van die leuke, kleine, Zweedse huisjes! Ook keken we uit op een water: Lindöfjärden. Heel mooi uitzicht! Natuurlijk hebben we veel foto’s gemaakt, zodat jullie ook wat kunnen zien.:p
Vanmiddag wilden we nog wel wat meer zien van de stad, dus zijn we maar eens op weg gegaan naar Hageby, een wijk hier vlakbij. Maar toen we daar waren, kwam het ons allemaal wel erg bekend voor. We kwamen er toen ook achter dat de bus naar stage hier altijd doorheen rijdt. Nou ja, weten we dat ook weer!

Morgen waren we van plan om te gaan schaatsen op het Göta kanal, maar we kregen een mailtje van stage dat dat niet door ging. Het was ze niet gelukt het kanaal sneeuwvrij te maken. Gelijk kregen we een uitnodiging om koffie te komen drinken bij Leif en om ’s middags een kijkje te nemen in de winkel van Ulla (zij heeft een cadeauwinkel in een winkelcentrum, hier in Norrköping). Erg leuk en lief dat ze zo om ons denken!
Morgen gaan we dus gezellig op de koffie bij Leif en gaan we op zoek naar de winkel van Ulla!
Zondag willen we gaan skiën in Yxbacken.

Weer wat grappige dingen over de Zweden:
- Er is hier op sommige plekken een fietspad dat ook gebruikt wordt als stoep. Je hoort dan aan de ene kant te fietsen en aan de andere kant te lopen. Ik wist dus even niet meer zo goed welke kant nou fietspad was en waar ik moest lopen. Met het gevolg dat ik bijna door een fietser werd aangereden.
- Op heel veel kinderwagens zit onderaan een soort van nummerbordje met daarop de naam van het kind (dit neem ik aan tenminste).
- De Zweedse meisjesnamen eindigen hier bijna allemaal met een ‘a’. Zo heb ik in mijn stageklas een Julia, Olivia, Aya, Maja, Sara, Elvira, Wilma en Tindra.

Dit waren weer mijn belevenissen deze week! Erg leuk om alle reacties te lezen en ook valt er regelmatig een kaartje/tijdschrift door de brievenbus. Erg leuk en lief van jullie!:D

Hälsningar Annelies

• 06 Februari 2010 - 10:57

Pearly:

nouzus,, dat is niet zo handig van je om op het fietspad te gaan lopen!!
    het lijkt Duitsland wel.!!
    haha ga jij maar lekekr skieeen morgen.. wij gaan over twee weken..:) WOOOEEHHHOEEEE:):D

• 06 Februari 2010 - 15:10

Marcelle:

Handig die leif, zo weten we steeds meer over zweden! Ik ben benieuwd hoe het skieën bevalt, als het leuk is wil ik ook wel een keer mee!:D
    Xxx

• 06 Februari 2010 - 16:20

Kelly:

Oh, echt waar..die sneeuw!!! Hoe leuk is dat!! Ik heb nog niks gelezen over een sneeuwballengevecht..Volgens mij zou dat het eerste zijn wat ik zou doen..:P mja, dat ben ik en ik kan dat hier best wel zeggen!! ;) Vaak hoor ik je avonturen al via msn of skype, maar het blijft leuk om het dan ook nog ff te lezen!!
    Idd heel veel plezier met skieen!!

Adios amiga!!

• 06 Februari 2010 - 16:30

Poffer:

nou Annelies ik ben weer helemaal gerustgesteld :),
    ga lekker skien morgen , en ik wscht rustig op de volgende berichten en foto's. groeten, veel plezier!!doei

• 07 Februari 2010 - 21:02

Papa:

mooie verhalen en foto's weer.
    Allereerst ff een check: is het nu Leif of is het Lief? (je gebruikt beide namen) of is Leif wel Lief? ;-)
    Wordt er daar bij jullie alleen gelanglauft of kun je er ook van de berg af skieën?
    We hebben laatst via Google maps even door jouw straat "gelopen"; je ziet dan steeds een stukkie van de straat op foto's! erg grappig. Uiteindelijk hebben we voor jouw deur "gestaan".
    Hier is alles prima; vandaag even naar reuver geweest; was weer gezellig als vanouds.
    groetjes :-)