Alweer 1,5 week in Zweden! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu Alweer 1,5 week in Zweden! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

Alweer 1,5 week in Zweden!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

31 Januari 2010 | Zweden, Norrköping

We zitten hier alweer anderhalve week, tijd voor een update!

Woensdag, 27 januari
De dag begon alweer goed, want we stonden bij de verkeerde bushalte te wachten en zagen daardoor de bus aan ons neus voorbij gaan. We waren er nog niet helemaal achter hoe de logica van de bushaltes in elkaar zit. Maar er is ook een positief punt: we weten vanaf nu waar we zijn moeten en zullen dus ook niet meer te laat komen!
Vandaag ben ik flauw gevallen op stage, dat was even wat minder leuk. Ik was met de kinderen buiten en voelde me al niet helemaal goed, dus ging ik even naar binnen. Ik kon nog net uitbrengen dat ik me niet goed voelde en ineens lag ik op de grond met allemaal bezorgde gezichten over me heen gebogen. Iedereen was erg bezorgd en kwam gelijk aandraven met water, kussentjes en thee. Ik werd naar een apart kamertje gebracht, waar een bed stond en waar ik even kon rusten. Ik voelde me nog erg duizelig en helemaal niet goed en was dus blij dat ik even kon liggen. Gelijk werd er alweer melk, water en knäckebröd gebracht. Ook werd de schoolzuster opgetrommeld, om te controleren of mijn bloeddruk wel goed was. Dit was gelukkig allemaal goed, maar nog steeds heb ik geen idee waarom ik ineens neerviel. Na de knäckebröd ging het alweer een stuk beter en ’s middags heb ik ook gewoon weer stage gelopen.
Ze vinden het op stage nog steeds erg leuk dat we er zijn, dit wordt nog regelmatig tegen ons gezegd. Ook hebben we zelfs een eigen account gekregen, compleet met Zweeds email-adres. We snappen niet zo goed wat we hier mee moeten, maar wel erg leuk allemaal!
’s Avonds hadden we nog kortsluiting in ons huisje hier. Desiree deed het licht aan en ineens gingen alle lichten uit. Alleen de lamp van het opberghok deed het nog, maar om daar nou te gaan zitten…

Donderdag, 28 januari
Wat een sneeuw is er gevallen zeg, het bleef gisteravond maar sneeuwen. In totaal ligt er nu, denk ik, ongeveer 50 centimeter!
Ons eerste project van vandaag was naar de Studentbo om te zeggen dat we kortsluiting hadden. Maar ja, hoe zeg je dit in het Engels? Met het woordenboek in onze hand en wat gebarentaal werd het ineens helemaal duidelijk. De mevrouw van de Studentbo zou het gaan regelen voor ons, heel fijn!
Verder zijn we vandaag nog naar de Ikea geweest om nog wat laatste leuke dingetjes te kopen. Zo heb ik nog twee lampjes, een tafelkleedje en een fleecekleed gekocht. En bij de Maxi (dat is een supermarkt) een paar sneeuwlaarzen. Die heb je hier echt wel nodig nu!
Toen we op de bus stonden te wachten, raakten we in gesprek met een man. Deze meneer vond het allemaal wel erg interessant en wees ons nog op wat leuke activiteiten hier in de buurt. Ook begon er ineens een Fin mee te praten in ons gesprek, die vond het allemaal ook wel erg leuk met ons. Het viel ons trouwens op vandaag dat op alle bussen Zweedse vlaggen hingen. We wilden natuurlijk weten waarom, maar hier zijn we nog niet achter gekomen.
We rijden trouwens al steeds zwart in de bus. Het systeem werkt daar toch ook nog niet zo goed en als ze merken dat we niet uit Zweden komen, mogen we vaak gewoon meerijden. Wel handig eigenlijk!
Met de bus gingen we op weg naar Marcelle (zij behoort tot de groep studenten die vanuit onze Pabo aan het studeren is in Linköping), waar we zouden gaan eten. Erg gezellig om elkaar weer even te zien en het eten smaakte erg goed.
Toen we weer in Norrköping waren en naar ons huisje wandelden vanaf het station, gleed ik ineens uit en lag ik op straat. Gelijk stopte er een auto, de bestuurster vroeg zich af of ze me misschien aangereden had. Dit was echt niet zo, maar ze geloofde het toch niet zo geloof ik.
Gelukkig deed het licht het weer toen we thuiskwamen, er lag nog een leuk Zweeds briefje bij, waar we maar de helft van begrepen.

Vrijdag, 29 januari
Om aan onze culturele behoeftes te voldoen en om de leraren op de Pabo een beetje gunstig te stemmen, besloten we vandaag naar het museum te gaan. In Norrköping staat het ‘arbetets museum’, een heel hoog gebouw met wel zeven verdiepingen. Op elke verdieping was weer wat anders te zien en het was eigenlijk best leuk. http://www.arbetetsmuseum.se
Op de terugweg kwamen we nog een auto tegen die in de problemen zat, hij kon niet uit de sneeuw komen! Omdat het een postauto was, die er toch voor zorgt dat wij onze kaartjes hier krijgen, hebben we maar even geholpen met duwen. Hebben we ook onze goede daad weer gedaan voor vandaag;)
Gewapend met mijn Zweedse woordenboekje ben ik naar de boekwinkel geweest om postzegels te kopen. De mevrouw van de winkel vond het allemaal erg leuk en zei dat het al heel goed ging. Wauw, zijn de Zweedse lessen toch niet voor niets geweest!:D

Zaterdag, 30 januari
Vandaag stond in het teken van de was. Het is hier nogal een gedoe om een wasmachine te bemachtigen, dit moet je boeken via een soort computer. En alles staat in het Zweeds natuurlijk, maar het is uiteindelijk gelukt, we hadden de wasruimte gereserveerd. Het wassen en drogen ging allemaal prima, totdat we onze was op wilden halen en de deur ineens niet meer open kon. Het bleek dat onze tijd voorbij was…
Dus hebben we maar een briefje opgehangen met de vraag of ze onze was in de tas wilden doen en dat hebben ze gelukkig gedaan, want een half uur later stond onze was keurig klaar in de tas!
Tussendoor hebben we nog vlaggetjes gemaakt om onze keuken een beetje op te vrolijken. Je zal wel denken: waarom kopen ze die niet gewoon? Dat was ook inderdaad ons plan, maar die hebben ze hier niet!?!
Verder hebben we vandaag de stad nog een beetje verder verkend, zo zijn we even naar een park gewandeld hier in de buurt en nog wat mooie sneeuwfoto’s gemaakt! Vandaag was het weer erg koud, we hoorden dat het in Linköping zelfs –26 was!
’s Avonds hebben we maar weer eens een spelletje ‘regenwormen’ gedaan, het is erg verslavend en we zijn zelfs een competitie begonnen!

Zondag, 31 januari
Omdat we één museumbezoek toch wel erg magertjes vonden, hebben we vandaag een ander museum bezocht. Het kunstmuseum dit keer. We zagen dit museum al steeds als we op de bus stonden te wachten en waren eigenlijk stiekem best wel een beetje benieuwd. Heel mooi, ruim opgezet museum, met vooral veel….juist ja: schilderijen. Onze lessen op de Pabo kwamen toch nog wel een beetje van pas, want we herkenden een aantal stromingen!
Ook hebben we hier in de buurt een grote heuvel ontdekt, waarop je een heel mooi uitzicht over de stad hebt. Vooral met de sneeuw, is het erg mooi!
’s Middags ben ik nog even boodschappen wezen doen, maar ik was gauw weer terug want het was weer heel erg koud!

Weer wat leuke wetenswaardigheden over de Zweden en hun land:
- Ze zijn hier steeds bezig om de dakgoten sneeuw- en ijspegel vrij te maken. Het gevaar is anders te groot dat er wat op de voorbijgangers valt.
- Toen het zoveel gesneeuwd had, waren er kleine shoveltjes die de stoep sneeuwvrij maakten.
- Als wandelaar moet je hier geloof ik goed zichtbaar zijn, heel veel mensen hier lopen met reflectoren op hun jas of tas. Ik heb ze voor de zekerheid ook maar even gekocht!
- Het afval wordt hier erg goed gescheiden, zo staan er bakken voor glas, gft, blik, lege sap- en melkpakken, oud papier, oude kranten, lampen, batterijen en het restafval (wat dit dan nog is weet ik niet, want volgens mij blijft er niks meer over).
- De luxaflex van onze kamers zitten tussen het raam. Heel gek, gewoon tussen het dubbel glas in.

Ik vermaak me hier nog prima! Ik geniet van de vele sneeuw en de kou, dit geeft een echt Zweden-gevoel! Ook zijn de ‘kanelbullar’ nog steeds erg lekker!
Met de taal gaat het redelijk goed, we leren hier steeds meer bij. De kinderen op stage vinden het erg leuk om me allerlei woorden te leren en dat gaat eigenlijk best goed. In supermarkten en in de bus worden we al steeds in het Zweeds aangesproken, we hebben blijkbaar een Zweedse uitstraling ofzo! Het kopen van een buskaartje, postzegels en het betalen in de supermarkt (inclusief de bedragen) gaat ons steeds beter af! Nog even en we kunnen ons hier helemaal redden:D

Erg leuk ook om alle reacties te lezen op mijn site! Zo heb ik het idee dat jullie toch nog een beetje bij me zijn allemaal:p

Heel veel groetjes en tot de volgende keer!

  • 31 Januari 2010 - 20:08

    Mieke:

    Leuk leuk leuk Annelies! Fijne avond nog! :) xxx

  • 31 Januari 2010 - 20:44

    Desireeinzweden :

    hejhej!
    goh wat een belevenissen elke keer toch haha.. :p
    zo ma us even skypen he ;)
    xxx

  • 31 Januari 2010 - 21:22

    Jezusje:

    Hoi An..
    jemug wat een vette stories, ik lig in een deuk steeds XD
    te hilarisch gewoon dat ze je graag wou aanrijden.
    en idd wat een sneeuw.. :| nietnormaal.nl maar wel lekker koud en zweeds enzo ja!
    Ik vond in je kast een pot heinz saus voor over de pasta, die was van jou toch? en die spaghetti ook he?! anders is het nu wel op :$ Ik was net mn yoghurt kwijt, dus ik zoeken.. wat denk je? staat ie in de andere koelkast whahah had jongenzondernaam er neer gezet denk ik. Dus ik snel alles checken of het wel klopt hihi En nog een nieuwtje, je band is nog heel! er zit ook een nieuw ventiel in enzo, dus das helemaal cool. Ik kon eerst geen gat vinden dus heb ik er 1 in gemaakt en toen geplakt en nu lijkt ie goed. en je lamp doet t ook! vet amazing ineens.
    ik wacht met smart op je volgende meel, vind t wel cool!
    veel plezier morgen op school! met al je kids en je leuke taal!
    kus liefsxx

  • 01 Februari 2010 - 08:53

    Tante Carla:

    Ha die Annelies!
    Het klinkt allemaal erg leuk daar in Zweden! Wat een avonturen zeg... Hier ligt inmiddels ook weer sneeuw, maar niet te vergelijken met Zweden natuurlijk. ook regenwormen zie je hier op het moment niet zo veel ;-) ik hou me aanbevolen voor uitleg als je weer terug bent. Hoe krijgt iedereen toch die smiley's bij de teksten??? mis ik ergens een knoppie of zo?
    Groetjes!

  • 01 Februari 2010 - 08:54

    Tante Carla:

    HAHAHA!!!
    Ik lees m'n eigen bericht en zie er ineens een smiley bij staan!!! Zo moet dat dus... :-D

  • 01 Februari 2010 - 09:18

    Poffer:

    hai Annelies , met veel plezier lees ik je verslagen, duidelijk dat je het naar je zin hebt.wat een leuke foto's!!
    straks wil je niet meer terug.heb je nou al eens zo'n zweedse jongen van dichtbij bekeken, nog geen foto gezien van die leuke haren !! veel plezier verder.ik blijf het wel volgen.groeten poffer

  • 01 Februari 2010 - 12:25

    Marcelle:

    Bedankt voor de complimenten van het eten:D en de -26 in Linköping komt wel uit betrouwbare bron, dat wil ik bij deze er even bij vermelden;)
    Tot woensdag!

  • 01 Februari 2010 - 19:47

    Monique:

    Heerlijk dat je zo kan genieten van de zweedse sneeuw! Wij zijn de friese sneeuw nu meer dan zat.Gelukkig gaat de bouw nog steeds mooi op schema verder. En onze Ronja heeft 6 kleintjes gekregen,moeder en kittens maken het goed.
    Hartelijke groeten namens alle Flintstones

  • 02 Februari 2010 - 13:14

    Christien:

    hoi Annelies,
    Wat een verhaal,'k ben er even voor gaan zitten!
    Kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt, wat een mooie plaatjes en zo te lezen zijn de mensen erg behulpzaam, kunnen we hier in ons kikkerlandje nog wat van leren!! Nou Annelies ik kijk uit naar het volgende verslag. Groetjes

  • 02 Februari 2010 - 13:15

    Christien:

    hoi Annelies,
    Wat een verhaal,'k ben er even voor gaan zitten!
    Kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt, wat een mooie plaatjes en zo te lezen zijn de mensen erg behulpzaam, kunnen we hier in ons kikkerlandje nog wat van leren!! Nou Annelies ik kijk uit naar het volgende verslag. Groetjes

  • 03 Februari 2010 - 21:52

    Papa:

    wat een mooie verhalen allemaal! vandaag je brief gekregen; leuk om met "ouderwetse" post wat te ontvangen. met cadeautje nog wel... we zijn asn het gokken wat het is, dus we zijn benieud naar je volgende brief.
    de bouw ligt hier nog steeds stil (vorstverlet), het zagen in het bos schiet nog niet op (2 motorzagen in de war), de schapen zijn nog steeds op vakantie, kortom het gaat hier allemaal z'n gangetje.
    xxx papa

  • 04 Februari 2010 - 10:03

    Johan:

    hey annelies nou dat was een heel verhaal.het is niet alleen leuk om te lezen,maar ook nog leerzaam.ik denk dat we over 3 maanden heel veel van zweden en de inwooners weten.ik heb ook even op google earth gekeken waar je nou precies uithangt,en dat ziet er best heel mooi uit.het zijn wel foto's die in de zomer gemaakt zijn en dat is natuurlijk wel leuk om ze dan te vergelijken met die van jou.het huis op skolgatan nr 19 vind ik wel heel mooi.fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en ga vooral door met je verhalen.tot schrijfs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 41782

Voorgaande reizen:

01 Januari 2013 - 01 Juli 2014

Au-pair in Stockholm!

21 Januari 2010 - 23 April 2010

Zweden

Landen bezocht: