De eerste dagen - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

24 Januari 2010 | Zweden, Norrköping

Vrijdag, 22 januari
Vanmorgen zijn we, na een heerlijk ontbijtje in het hotel, vertrokken met de bus richting het station in Nyköping. Echt een heel lief en schattig stationnetje (zie foto’s). Met de trein gingen we toen richting Norrköping. Door de sneeuw en langs allemaal met sneeuw bedekte bomen en overal van die typisch Zweedse huisjes. Na een half uur waren we in Norrköping, daar moesten we eerst op zoek naar Studentbo (bo = Zweeds voor wonen), de Zweedse studentenhuisvesting. Het was nog een heel gesjouw met onze koffers, maar gelukkig werden we geholpen door een hele aardige Zweedse meneer. Hij liep een heel stuk met ons mee en hielp zelfs mee met de koffers! We begrepen van deze meneer dat de winters hier normaal gesproken niet zo koud zijn als nu, ook ligt er normaal niet zoveel sneeuw. Hij had het over een ‘crazy winter’.
Bij de Studentbo aangekomen, kregen we de sleutel en gingen we op zoek naar ons studentenhuis, dit hadden we vrij gauw gevonden. We hebben allebei een kamer en delen samen het keukentje, de douche/wc en een opbergruimte. In de kelder is een wasruimte en op zolder is een sauna. Het ziet er allemaal wel oké uit, al kan het allemaal wel wat schoner. ’s Middags zijn we naar de Ikea gegaan, deze was in Linköping. Bij de Ikea de benodigde spullen gekocht, zo moesten we pannen, borden, bestek, handdoeken, dekbed, kussen en nog wat leuke spulletjes kopen. Gelijk daar ook maar even gegeten, wat we trouwens in het Zweeds besteld hebben!
In de boekwinkel daar in het winkelcentrum heb ik nog een Zweeds kinderboek gekocht, zodat ik de woordjes die met ‘school’ te maken hebben, alvast een beetje kan oefenen.
Gelijk maar even boodschappen gedaan daar in de buurt, we kwamen er in de supermarkt achter dat het hier allemaal toch wel heel erg duur is. Zo kost een komkommer hier €3,49. Het dekbedovertrek wat we net bij de Ikea gekocht hadden, was zelfs nog goedkoper!
Met alle spullen in onze koffers, gingen we weer met de trein terug naar Norrköping. We beginnen de weg al goed te kennen, want we liepen in één keer naar ons studentenhuis. Thuis hebben we onze kamers een beetje leuk ingericht en nu ziet het er allemaal alweer een stuk leuker uit:D.

Zaterdag, 23 januari
Vanmorgen eerst maar eens even lekker uitgeslapen! Daarna hebben we de stad hier een beetje verkend. Norrköping is best een grote stad, er zijn ongeveer vier overdekte winkelcentra en er rijdt ook een tram. We wonen hier heel dicht bij de stad, dus dat is wel heel erg makkelijk. Ook hebben we weer even boodschappen gedaan en we kwamen er achter dat ze hier als broodbeleg alleen maar jam, jam en jam hebben. Wij eten de komende maanden dus…..juist ja: jam. Maar samen met het knäckebröd wat ze hier volop verkopen, moet dat toch wel uit te houden zijn! En… we hebben de typisch Zweedse ‘kanelbullar’ ontdekt (een kaneelbroodje) en die zijn echt heerlijk:D
Aan het eind van de middag zijn we weer naar Linköping gegaan. Ditmaal naar de groep studenten, die daar vanuit onze Pabo heen gegaan zijn om te studeren. Ze hadden daar een soort introductie-bbq, waar wij ook wel mee naar toe konden. Dus Desiree en ik gingen daar, met heel veel warme kleren aan, naartoe. Het was erg leuk om iedereen weer even te zien en het was leuk om eens een bbq in de sneeuw mee te maken. Het eten viel alleen een beetje tegen, waardoor we maar even langs de Mac Donalds zijn geweest.
Toen we weer thuis waren, hebben Desiree en ik nog een spelletje gedaan. We zijn vanaf nu helemaal verslaafd aan regenwormen (ja Mieke, ik weet nu hoe het moet).

Zondag, 24 januari
Ook vandaag hebben we weer even uitgeslapen, we moeten tenslotte goed uitgerust zijn morgen;). Ineens kwam ik tot de ontdekking dat we internet hebben hier, ik zette m’n laptop aan en ineens was er een draadloos netwerk gevonden, helemaal leuk dus! Gelijk maar even skypen met thuis, en zo kom je erachter dat er eigenlijk niks veranderd is. Behalve dan dat het daar nu ook sneeuwt, haha!
’s Middags zijn we op zoek gegaan naar de Lidl, dat was ons doel voor vandaag. Alles is hier zo duur, dat we als arme studenten toch maar een beetje moeten opletten met wat we uitgeven. Dus daarom: op zoek naar de Lidl. Na een flinke wandeling door de stad, kwamen we ‘m inderdaad tegen! En we zagen dat ze daar ook chocoladepasta verkochten! Inmiddels hebben we ook al ergens honing gevonden, dus het valt allemaal best wel mee hier:p.
We hebben vanavond voor het eerst zelf maar eens gekookt: spaghetti met saus en een hamburger.

Morgen gaan we voor het eerst naar onze stageschool, om daar kennis te gaan maken met Katharina. Met deze mevrouw hebben we al steeds mailcontact gehad, dus we zijn wel benieuwd hoe het daar nu echt is. We hebben al een buskaart gekocht, we weten waar de halte is, dus we zijn er helemaal klaar voor!

Mijn eerste dagen in Zweden zijn dus prima verlopen, er ligt ook lekker veel sneeuw en het is best wel koud. Echt het weerbeeld wat ik had bij Zweden, maar we zijn er nu dus wel achter dat dit dus helemaal niet zo normaal is.
Verder valt ons op dat, ondanks het koude weer, de meisjes er nogal bloot bijlopen. Ze hebben zulke korte rokjes aan dat je ze bijna niet ziet onder hun jas. Vaak dragen ze ook nog geen legging of panty, maar hebben ze gewoon blote benen. Brr, veel te koud!
De jongens daarentegen denken dat ze heel veel verstand van de mode hebben. Ze lopen hier bijna allemaal in een soort skinny jeans (hele strakke spijkerbroek), die ook echt heel erg strak zit. En dan hun haar! Dat is echt een verhaal apart, het lijkt wel of ze met hun vingers in het stopcontact hebben gezeten. Het zit recht overeind of soms juist heel erg door de war of er steekt een lok haar onder de muts vandaan wat stijf staat van de gel. We zijn een manier aan het bedenken om ze op de foto te krijgen, dit verhaal krijgt dus een vervolg…
Verder wat grappige dingen die me zijn opgevallen:
- De treinen rijden hier op tijd. Hier is dus geen flauwekul van bevroren wissels of dat soort dingen, de trein komt gewoon op tijd aanrijden.
- Ze hebben hier in het openbaar vervoer ook een soort ov-chipkaart en ook dit werkt hier allemaal prima!
- Voetgangers hebben hier bijna overal voorrang. Waar je ook staat, over stoppen de mensen ineens voor je.
- De Zweden tellen de begane grond mee als verdieping. Onze kamer was op de derde verdieping, dus wij lopen drie trappen op, maar toen moesten we er dus weer eentje naar beneden.

Heel veel groetjes vanuit Norrköping!

Skolgatan 19, läg 3221
60225 Norrköping

Oowh ja: Ik ben erachter gekomen dat ik ineens meer ruimte heb gekregen voor mijn foto’s. Dit moet je apart kopen op deze site. Wie weet hier meer van?!? Ik ben er namelijk wel heel erg blij mee;)

• 24 Januari 2010 - 22:34

Desireeinzweden :

Hejhej
    Wat leuk om te lezen!! Haha ga je zeker volgen :p morgen dan maar regenwormen :p
    Xxx

• 24 Januari 2010 - 23:08

Kelly:

Wat leuk je foto's. En fijn dat jullie ook al een verslaving hebben gevonden :P.. Wacht in spanning af hoe je stage is!!
    Have fun!

• 25 Januari 2010 - 08:25

Johan:

hoi annelies nou de eerste dagen zijn jullie alvast goed doorgekomen,en je weet,een goed begin is het halve werk.het ziet er leuk uit op de foto's,ik zou dat ook wel eens in het echt willen zien,wie weet.ik hoop dat je eerste stagedag goed verloopt,maar jou een beetje kennende gaat dat helemaal prima lukken.veel plezier.
    ps leuk he extra foto,s!!

• 25 Januari 2010 - 10:35

Marcelle Burbank:

Heey! Leuk verhaal! En ziet er allemaal best gezellig uit op de foto's! Wil het snel echt komen bekijken;)
    Liefs

• 25 Januari 2010 - 15:56

Pearly:

heee..

wat een leuk verhaal..!!
    we wachten met spanning af hoe je stage is verlopen..!!
    tot skyps..!!

'xx.

• 25 Januari 2010 - 18:28

hadie annelies,
    leuk en gedetaileerd verhaal. ook sterke teksten onder de foto's... vooral die van je kamer ;-)
    ben benieuwd naar je stageverhalen en of je wat aan je Zweeds hebt.
    xxx

• 25 Januari 2010 - 18:28

hadie annelies,
    ben benieuwd naar je stageverhalen en of je wat aan je Zweeds hebt.
    xxx

• 25 Januari 2010 - 18:29

Papa:

je ziet dat ik wat ongeduldig ben... als ie niks doet, verstuur ik het bericht gewoon nog een keer ! ;-))

• 28 Januari 2010 - 22:28

Jezusje:

JOnge! ik lach me de pleurus whahhahah