De eerste stagedag! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu De eerste stagedag! - Reisverslag uit Norrköping, Zweden van Annelies Beijk - WaarBenJij.nu

De eerste stagedag!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

25 Januari 2010 | Zweden, Norrköping

Vandaag was dan onze eerste stagedag! We waren keurig op tijd bij de bus en vroegen aan de buschauffeur of hij ons wilde waarschuwen bij de juiste halte. Volgens hem bestond deze halte niet en zouden we er een andere halte uitmoeten. Nou prima, hij zal het wel weten. Na een ritje van een half uur komen we aan in Söderköping en we zien daar ineens een stel schattige kinderen bij de bus staan, vrolijk zwaaiend. Wij zwaaien vrolijk terug, totdat we beseften dat we er hier uit hadden gemoeten. Buschauffeur, bedankt! Nu moesten we dus weer een stukje terug lopen… Katharina en Ulla stonden ons, samen met vier kinderen, al op te wachten. Heel erg leuk! Ze vonden het erg leuk dat we er waren en zeiden verschillende keren dat we erg welkom waren hier in Zweden!
Eenmaal op de school kregen we een rondleiding en vertelden ze ons wat dingen over de school. Zo zeiden ze dat dit de ‘forskola’ was, de school voor kinderen van één tot vijf jaar oud. Verderop stond de school voor de oudere kinderen, daar gaan we over een aantal weken stage lopen.
In deze school zijn vier verschillende groepen en ik loop stage in de gröna (=groen) groep. Deze groep bestaat uit zeventien kinderen, een stuk of drie kinderen in de leeftijd van één jaar en de rest is dus wat ouder.
Toen ik rond een uur of 11 in de groep kwam, waren de kinderen allemaal lekker aan het spelen. Om half 12 gingen ze aan tafel voor de warme maaltijd, aardappelen, bloemkool en rookworst. Het leek qua eten zowaar alsof we in Nederland waren! De kinderen zijn hier heel zelfstandig, ze scheppen gewoon hun eigen eten op en schenken hun eigen melk in. Ook als er iets valt tijdens het eten, ruimen ze dit zelf op. Ideaal dus;)
Na het eten gingen de jongere kinderen slapen, gewoon gezellig met z’n allen bij elkaar op de kamer, op matrasjes. Niks geen veiligheidsvoorschriften, gewoon met z’n allen op de grond. De oudere kinderen werden voorgelezen, zodat de slapende kinderen geen last van ze zouden hebben.
Om een uur of twee, toen iedereen weer wakker was, was het tijd voor de gymnastiek. De kinderen gingen met zes tegelijk in een soort zaaltje, waar ze gingen spelen met verschillende ballen. Het varieerde van kleine, tennis-achtige balletjes, tot van die grote fitnessballen. De andere kinderen waren op dit moment aan het kleuren, lezen of deden waar ze zelf zin in hadden.
Om drie uur gingen we weer aan tafel, voor een boterham of knäckebröd deze keer. Voor ons was het toen ook alweer tijd om te gaan, want we hoeven maar stage te lopen tot drie uur.

Het was erg leuk om zo eens te kijken in een Zweedse school, het gaat er toch wel heel anders aan toe als in Nederland. We hebben nu natuurlijk nog maar een klein gedeelte gezien van de dag, dus de volgende dagen kan ik jullie hier vast meer over gaan vertellen. De kinderen hier vinden het ook erg leuk dat wij er zijn en ze vinden het ook erg leuk om me zoveel mogelijk Zweedse woorden te leren, erg leuk! Er was ook een meisje dat zei: ‘Du talar liten Svenska’ (=jij spreekt een klein beetje Zweeds). Slimme kinderen hier dus.;)
Verder gaat het met de taal wel redelijk, als je de hele dag Zweeds om je heen hoort, ga je het vanzelf wel snappen.

We hebben afgesproken dat we drie dagen stage gaan lopen, zo hebben we de rest van de week over om leuke dingen te doen! Maandag, dinsdag en woensdag van 08.30 tot 15.00 uur zijn we dus op onze stageschool te vinden!

Toen we weer thuis waren, hebben we maar weer even boodschappen gedaan en hebben we onze huur over laten maken op de rekening van de Studentbo. Ook zijn we nog even wezen winkelen. Tja, wat wil je als je vijf minuten van de winkelstraat af zit!:D. Nu is het alweer bijna tijd voor ons dagelijkse spelletje en daarna gaan we lekker naar bed!

Weer een aantal grappige dingen over Zweden:
- Ze strooien hier op de stoep en sommige straten geen zout, maar hele kleine steentjes. (Zie foto.)
- Tijdens het winkelen kwamen we de ‘Hema’ ook tegen, alleen was het hier geen Hema, maar een restaurant:p.
- Het is hier heel gebruikelijk om bij alles wat een ander voor je doet ‘tack’ te zeggen, dit betekent ‘dank je wel’. Dit hoor je dan ook vrij veel: op straat, in winkels en dus ook op stage.
- Papa, hier is dan eindelijk antwoord op je vraag wat ‘Köping’ nou eigenlijk betekent: Dit betekent ‘dorp’. De vertaling van Norrköping is dus ‘noordelijk dorp, die van Söderköping, ‘zuidelijk dorp’ en die van Nyköping ‘nieuw dorp’. Wat Lin- en Jinköping nou precies betekenden, konden ze ons niet vertellen.

De foto’s van onze stageschool komen nog, daar hebben we nog geen tijd voor gehad!

Heel veel groetjes vanuit Zweden en tot het volgende verslag!

• 25 Januari 2010 - 21:35

Kelly:

Wauw, dat klinkt echt ongelovelijk (uhm, ik weet even niet meer hoe je dat schrijft :S) leuk!!
    Volgens mij ga je een hele leuke tijd op die school krijgen!!

• 26 Januari 2010 - 07:17

Marcelle:

Hee, Ik heb net ook desiree's stagedag-verhaal gelezen en het klinkt echt zo leuk! Ik heb nu ook heel erg zin in mijn stage, maar dat duurt nog even..
    Tot snel maar weer;)

• 26 Januari 2010 - 15:17

Ybelina:

Heey Annelies!
    Klinkt erg leuk, al je verhalen. En ook leuke en mooie foto's geplaatst:)
    Heel erg veel plezier daar in Zweden!!:)

• 27 Januari 2010 - 15:38

Mieke:

Hoi Annelies,

Heel leuk om je reisverslagen tot nu toe te lezen en de foto's te bekijken. Ook goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat je nu weet hoe het spelletje regenwormen gaat. Leg het me maar uit als je terug bent! Zal je blijven volgen! Ben vooral benieuwd hoe het op je stageschool is. Heel veel plezier en succes de komende tijd.
    Groetjes Mieke